Partnerzy serwisu:
Prawo

CZT: Projekt kujawsko-pomorskiego Planu Transportowego niezgodny z prawem i Białą Księgą

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
20-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kch, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
CZT: Projekt kujawsko-pomorskiego Planu Transportowego niezgodny z prawem i Białą Księgą
Centrum Zrównoważonego Transportu komentuje Projekt Planu Transportowego dla województwa kujawsko-pomorskiego. Zdaniem organizacji stoi w sprzeczności z polityką UE promującą zrównoważony rozwój. Jest też niezgodny z Białą Księgą, której jednym z celów jest „zachowanie gęstej sieci  kolejowej we wszystkich państwach członkowskich”.

Trwają konsultacje społeczne nad projektem planu transportowego dla woj. kujawsko-pomorskiego. Projekt dokumentu zakłada znaczące ograniczenie roli kolei w regionie: wyłączenie z ruchu pasażerskiego kilku linii i zastąpienie pociągów autobusami.

Stanisław Biega z Centrum Zrównoważonego Transportu zwraca także uwagę na niezgodność z art. 12 ust. 2 pkt. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Plan musi uwzględniać w szczególności potrzeby zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego i zwracać szczególną uwagę na potrzeby osób niepełnosprawnych i tych o ograniczonej zdolności ruchowej w zakresie usług przewozowych. Wprowadzenie dla 2025 r. wymogu 10% taboru dostosowanego do potrzeb osób o ograniczonej zdolności ruchowej, oznacza że Plan jest sprzeczny z ustawą, gdyż środki transportu nawet w 90% będą mogły nie być przystosowane do potrzeb tych osób. – czytamy w komunikacie CZT.

Pozorne oszczędności

I to jest źródło pieniędzy, jakie w teorii znaleźli autorzy Planu w wyniku zastąpienia po 2020 r. części połączeń kolejowych autobusowymi. Porównane zostały stawki komunikacji kolejowej spełniającej wymagania wszystkich pasażerów (także tych o obniżonej sprawności ruchowej) z obecnymi stawkami komunikacji autobusowej, często obsługiwanej kilkunastoletnimi pojazdami bez żadnej adnotacji o wymianie taboru w przyszłości.

Kolejnym kardynalnym błędem projektu jest przyjęcie dublowania linii kolejowych autobusowymi. Województwo zamierza objąć rekompensatami także najbardziej frekwencyjne komercyjne linie autobusowe. Już obecnie, bez dopłat, jak wylicza Centrum Zrównoważonego Transportu, podbieranie pasażerów kolei regionalnej zwiększa jej straty o 35 milionów złotych rocznie.  To jest też przyczyną wysokich dopłat z budżetu województwa kujawsko-pomorskiego (100 mln zł zamiast 65). Ich poziom jest jednym z najwyższych w całej Unii Europejskiej (4-5 euro na każdy pockm).

Pogarszanie sytuacji

Plan zamiast uporządkować tę sytuację zamierza jeszcze dotować komunikację autobusową, co spowoduje dalszy odpływ pasażerów z kolei i wzrost koniecznej rekompensaty dla przewoźników kolejowych, i to jeszcze wyższy niż otrzymają przewoźnicy autobusowi.

Plan Transportowy nie uwzględnia także możliwości poprawy istniejącej oferty przewozowej, szczególnie w przypadku częstotliwości kursów. Przykładowo – na linii kolejowej do Sierpca maksymalne natężenie dobowe wynosi około 130 osób. Nigdzie się nie wspomina, że ten wynik jest osiągany przy skromnej ilości 2 pociągów dziennie.

CZT przygotowało projekt uwag, które zamierza złożyć w konsultacjach społecznych i zachęca też do pisania własnych. Więcej na stronie CZT.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

BiT City, czyli jak zbliżyć Bydgoszcz do Torunia

Zintegrowany transport

BiT City, czyli jak zbliżyć Bydgoszcz do Torunia

pr, Rynek Kolejowy 05 września 2014

BiT City: Jedyny taki projekt transportowy w kraju

Biznes

BiT City: Jedyny taki projekt transportowy w kraju

pr, Transport-Publiczny.pl 31 października 2014

Bilet BiT City dopiero za trzy lata?

Infrastruktura

Bilet BiT City dopiero za trzy lata?

pr, Rynek Kolejowy/Gazeta Pomorska 10 stycznia 2015

Województwo potwierdza: Bilet BiT City będzie później

Zintegrowany transport

Województwo potwierdza: Bilet BiT City będzie później

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy 23 stycznia 2015

Na początku lutego ostatni Elf dla BiT City

Pasażer

Bydgoszcz tworzy węzły komunikacyjne na trasie BiT City

Infrastruktura

Bydgoszcz tworzy węzły komunikacyjne na trasie BiT City

jd, Transport-publiczny.pl / UM Bydgoszcz 11 lipca 2015

Zobacz również:

BiT City, czyli jak zbliżyć Bydgoszcz do Torunia

Zintegrowany transport

BiT City, czyli jak zbliżyć Bydgoszcz do Torunia

pr, Rynek Kolejowy 05 września 2014

BiT City: Jedyny taki projekt transportowy w kraju

Biznes

BiT City: Jedyny taki projekt transportowy w kraju

pr, Transport-Publiczny.pl 31 października 2014

Bilet BiT City dopiero za trzy lata?

Infrastruktura

Bilet BiT City dopiero za trzy lata?

pr, Rynek Kolejowy/Gazeta Pomorska 10 stycznia 2015

Województwo potwierdza: Bilet BiT City będzie później

Zintegrowany transport

Województwo potwierdza: Bilet BiT City będzie później

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy 23 stycznia 2015

Na początku lutego ostatni Elf dla BiT City

Pasażer

Bydgoszcz tworzy węzły komunikacyjne na trasie BiT City

Infrastruktura

Bydgoszcz tworzy węzły komunikacyjne na trasie BiT City

jd, Transport-publiczny.pl / UM Bydgoszcz 11 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5