Centrum Zrównoważonego Transportu komentuje Projekt Planu Transportowego dla województwa kujawsko-pomorskiego. Zdaniem organizacji stoi w sprzeczności z polityką UE promującą zrównoważony rozwój. Jest też niezgodny z Białą Księgą, której jednym z celów jest „zachowanie gęstej sieci kolejowej we wszystkich państwach członkowskich”.
Trwają konsultacje społeczne nad projektem planu transportowego dla woj. kujawsko-pomorskiego. Projekt dokumentu zakłada znaczące ograniczenie roli kolei w regionie: wyłączenie z ruchu pasażerskiego kilku linii i zastąpienie pociągów autobusami.
Stanisław Biega z Centrum Zrównoważonego Transportu zwraca także uwagę na niezgodność z art. 12 ust. 2 pkt. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Plan musi uwzględniać w szczególności potrzeby zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego i zwracać szczególną uwagę na potrzeby osób niepełnosprawnych i tych o ograniczonej zdolności ruchowej w zakresie usług przewozowych. Wprowadzenie dla 2025 r. wymogu 10% taboru dostosowanego do potrzeb osób o ograniczonej zdolności ruchowej, oznacza że Plan jest sprzeczny z ustawą, gdyż środki transportu nawet w 90% będą mogły nie być przystosowane do potrzeb tych osób. – czytamy w komunikacie CZT.
Pozorne oszczędności
I to jest źródło pieniędzy, jakie w teorii znaleźli autorzy Planu w wyniku zastąpienia po 2020 r. części połączeń kolejowych autobusowymi. Porównane zostały stawki komunikacji kolejowej spełniającej wymagania wszystkich pasażerów (także tych o obniżonej sprawności ruchowej) z obecnymi stawkami komunikacji autobusowej, często obsługiwanej kilkunastoletnimi pojazdami bez żadnej adnotacji o wymianie taboru w przyszłości.
Kolejnym kardynalnym błędem projektu jest przyjęcie dublowania linii kolejowych autobusowymi. Województwo zamierza objąć rekompensatami także najbardziej frekwencyjne komercyjne linie autobusowe. Już obecnie, bez dopłat, jak wylicza Centrum Zrównoważonego Transportu, podbieranie pasażerów kolei regionalnej zwiększa jej straty o 35 milionów złotych rocznie. To jest też przyczyną wysokich dopłat z budżetu województwa kujawsko-pomorskiego (100 mln zł zamiast 65). Ich poziom jest jednym z najwyższych w całej Unii Europejskiej (4-5 euro na każdy pockm).
Pogarszanie sytuacji
Plan zamiast uporządkować tę sytuację zamierza jeszcze dotować komunikację autobusową, co spowoduje dalszy odpływ pasażerów z kolei i wzrost koniecznej rekompensaty dla przewoźników kolejowych, i to jeszcze wyższy niż otrzymają przewoźnicy autobusowi.
Plan Transportowy nie uwzględnia także możliwości poprawy istniejącej oferty przewozowej, szczególnie w przypadku częstotliwości kursów. Przykładowo – na linii kolejowej do Sierpca maksymalne natężenie dobowe wynosi około 130 osób. Nigdzie się nie wspomina, że ten wynik jest osiągany przy skromnej ilości 2 pociągów dziennie.
CZT przygotowało projekt uwag, które zamierza złożyć w konsultacjach społecznych i zachęca też do pisania własnych. Więcej na stronie CZT.