Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

CZT: Podział środków unijnych 40:60 w większości województw to marzenie

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
29-08-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kch, Rynek Kolejowy/CZT

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
CZT: Podział środków unijnych 40:60 w większości województw to marzenie
Zawarta Umowa Partnerstwa zobowiązuje Polskę do podziału środków unijnych na okres 2014-2020 w proporcji 40:60. Plany swoje, a rzeczywistość swoje. 40% na kolej to marzenie w wielu regionach.

Kolej miała mieć więcej

Pierwotnie Komisja Europejska zakładała podział środków 60:40 z korzyścią dla kolei. Po negocjacjach uzgodniono podział 50:50. Ostatnia runda negocjacji przypadła na moment po objęciu przez minister Bieńkowską fotela wicepremiera i superministra. Minister Infrastuktury i Rozwoju zażądała podziału pieniędzy w stosunku 40:60 i swego dopięła. Centrum Zrównoważonego Transportu przypomina, że pomysłem Elżbiety Bieńkowskiej była inicjatywa przeniesienia funduszy unijnych z kolei na drogi kilka lat temu.

Drogi górą niemal wszędzie

Kwoty, jakie są określone w Umowie Partnerstwa, dotyczą łącznych wydatków ze środków unijnych we wszystkich programach operacyjnych. CZT porównało, jak kształtują się proporcje w Regionalnych Programach Operacyjnych dla wszystkich województw.

Tylko 5 województw zaplanowało fundusze zgodnie z podziałem zgodnym z Umową Partnerską. Pomorskie podzieliło po równo środki na drogi i kolej. Nieco mniej, 43% przyznało koei Wielkopolskie, a Dolnośląskie podzieliło pieniądze w sposób w pełni zgodny z Umową – 40:60. Zachodniopomorskie i Podkarpackie przyznały kolei odpowiednio 37 i 36 proc. funduszy.

Mazowsze: kolei damy… 0!

Pozostałe regiony przyznały kolei około 20 proc. pieniędzy. Najmniej – Mazowsze. Dokładnie zero procent. Województwo argumentuje to faktem, że już osiągnęło poziom średniej unijnej PKB na mieszkańca i przeszło do innego filara polityki spójności. Pieniądze w tym przypadku mają być przeznaczane na innowacje, nie nadrabianie zaległości infrastrukturalnych. Zarząd Mazowsza stwierdził, że środków do podziału jest mniej.

Centrum Zrównoważonego Transportu porównało podział środków w wartościach bezwzględnych. Mazowsze na drogi przeznaczyło wszystkie unijne pieniądze i jednocześnie najwięcej ze wszystkich regionów – 437 mln euro.  Centrum wątpi w fakt, że części z tych funduszy nie można było przyznać kolei.

Ostateczny kształt Regionalnych Programów Operacyjnych przesądzi się we wrześniu.

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKM-ką do serca Pruszkowa

Infrastruktura

SKM-ką do serca Pruszkowa

Jakub Madrjas 10 lipca 2016

Ćwierć miliarda złotych na linię 207 do Malborka

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Tomasz Larczyński 15 marca 2016

CZT: Plan priorytetów małopolskiego RPO pomija kolej

Prawo i polityka

CZT: Plan priorytetów małopolskiego RPO pomija kolej

kch, Rynek Kolejowy 26 sierpnia 2014

Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020

Prawo i polityka

Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020

Rynek Kolejowy 12/2014 24 listopada 2014

Województwa rozdysponowały 97% środków w ramach RPO

Biznes

Województwa rozdysponowały 97% środków w ramach RPO

Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury 26 marca 2015

Zobacz również:

SKM-ką do serca Pruszkowa

Infrastruktura

SKM-ką do serca Pruszkowa

Jakub Madrjas 10 lipca 2016

Ćwierć miliarda złotych na linię 207 do Malborka

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Tomasz Larczyński 15 marca 2016

CZT: Plan priorytetów małopolskiego RPO pomija kolej

Prawo i polityka

CZT: Plan priorytetów małopolskiego RPO pomija kolej

kch, Rynek Kolejowy 26 sierpnia 2014

Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020

Prawo i polityka

Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020

Rynek Kolejowy 12/2014 24 listopada 2014

Województwa rozdysponowały 97% środków w ramach RPO

Biznes

Województwa rozdysponowały 97% środków w ramach RPO

Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury 26 marca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5