Projekt RPO Województwa Małopolskiego na lata 2014-20 przewiduje bardzo małą kwotę na projekty kolejowe. Zupełnie pominięte przy podziale środków są rewitalizacje linii kolejowych.
Do niedzieli trwają konsultacje społeczne projektu Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Samorząd przydzielił jedynie 80 mln euro ze środków unijnych na kolej, a aż 310,5 mln euro (również z wkładu UE). Projekt RPO nie zakłada rewitalizacji ani jednej linii kolejowej.
Jak informuje Centrum Zrównoważonego Transportu – w piśmie do PKP PLK z 27 czerwca br. wicemarszałek Roman Ciepiela tłumaczy to tym, że potrzeby remontowe linii kolejowych w Małopolsce są „bardzo duże i wielokrotnie przewyższają wielkość środków, którymi będziemy dysponować w ramach RPO. Kluczową kwestią jest tutaj ograniczoność środków finansowych, jakimi potencjalnie dysponujemy w konfrontacji z realnymi potrzebami, a także realny efekt jaki możemy osiągnąć inwestując tak niewielkie w stosunku do potrzeb kwoty.”
Niezrozumiałe jest stwierdzenie o rzekomej szczupłości środków w ramach RPO – zwraca uwagę Krzysztof Rytel z Centrum Zrównoważonego Transportu. – Na okres 2014-20 Małopolska dostała ponad dwukrotnie więcej niż w poprzednim okresie! To ile z tego przeznaczy na inwestycje kolejowe jest wyłączną i suwerenną decyzją samorządu. Nikt z zewnątrz nie przyznał Małopolsce małej kwoty na kolej. To samorząd sam określa strukturę wydatków.
Małopolska na obecnym etapie planuje przeznaczyć ogółem 80 mln euro na kolej i 310,5 mln euro na drogi (są to wkłady pieniędzy Unii Europejskiej). Taki podział daje stosunek 20:80, jeden z najniższych w kraju. Tymczasem w podpisanej przez Polskę i Komisję Europejską Umowie Partnerstwa na okres 2014-20 stosunek wydatków na kolej i drogi jest jak 40:60.
Warto zauważyć, że obecny kształt Planu całkowicie rozmija się ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-20. W tym dokumencie są zawarte plany rozwoju połączeń kolejowych do Krakowa i innych miast. Autorzy Strategii nie zapomnieli także o zaplanowaniu połączeń kolejowych do ośrodków o najniższej dostępności, a także o tworzeniu połączeń miasto – wieś.
Regionalny Program Operacyjny w obecnym kształcie jest również sprzeczny z Planem ochrony powietrza dla województwa małopolskiego. Centrum Zrównoważonego Transportu zamierza interweniować w tej sprawie w Komisji Europejskiej, by RPO w tym kształcie nie był zatwierdzony.