Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

CZT: Plan priorytetów małopolskiego RPO pomija kolej

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kch, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
CZT: Plan priorytetów małopolskiego RPO pomija kolej
Projekt RPO Województwa Małopolskiego na lata 2014-20 przewiduje bardzo małą kwotę na projekty kolejowe. Zupełnie pominięte przy podziale środków są rewitalizacje linii kolejowych.

Do niedzieli trwają konsultacje społeczne projektu Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Samorząd przydzielił jedynie 80 mln euro ze środków unijnych na kolej, a aż 310,5 mln euro (również z wkładu UE). Projekt RPO nie zakłada rewitalizacji ani jednej linii kolejowej.

Jak informuje Centrum Zrównoważonego Transportu – w piśmie do PKP PLK z 27 czerwca br. wicemarszałek Roman Ciepiela tłumaczy to tym, że potrzeby remontowe linii kolejowych w Małopolsce są „bardzo duże i wielokrotnie przewyższają wielkość środków, którymi będziemy dysponować w ramach RPO. Kluczową kwestią jest tutaj ograniczoność środków finansowych, jakimi potencjalnie dysponujemy w konfrontacji z realnymi potrzebami, a także realny efekt jaki możemy osiągnąć inwestując tak niewielkie w stosunku do potrzeb kwoty.”

Niezrozumiałe jest stwierdzenie o rzekomej szczupłości środków w ramach RPO – zwraca uwagę Krzysztof Rytel z Centrum Zrównoważonego Transportu. – Na okres 2014-20 Małopolska dostała ponad dwukrotnie więcej niż w poprzednim okresie! To ile z tego przeznaczy na inwestycje kolejowe jest wyłączną i suwerenną decyzją samorządu. Nikt z zewnątrz nie przyznał Małopolsce małej kwoty na kolej. To samorząd sam określa strukturę wydatków. 

Małopolska na obecnym etapie planuje przeznaczyć ogółem 80 mln euro na kolej i 310,5 mln euro na drogi (są to wkłady pieniędzy Unii Europejskiej). Taki podział daje stosunek 20:80, jeden z najniższych w kraju. Tymczasem w podpisanej przez Polskę i Komisję Europejską Umowie Partnerstwa na okres 2014-20 stosunek wydatków na kolej i drogi jest jak 40:60.
Warto zauważyć, że obecny kształt Planu całkowicie rozmija się ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-20. W tym dokumencie są zawarte plany rozwoju połączeń kolejowych do Krakowa i innych miast. Autorzy Strategii nie zapomnieli także o zaplanowaniu połączeń kolejowych do ośrodków o najniższej dostępności, a także o tworzeniu połączeń miasto – wieś.

Regionalny Program Operacyjny w obecnym kształcie jest również sprzeczny z Planem ochrony powietrza dla województwa małopolskiego. Centrum Zrównoważonego Transportu zamierza interweniować w tej sprawie w Komisji Europejskiej, by RPO w tym kształcie nie był zatwierdzony.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKM-ką do serca Pruszkowa

Infrastruktura

SKM-ką do serca Pruszkowa

Jakub Madrjas 10 lipca 2016

Ćwierć miliarda złotych na linię 207 do Malborka

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Tomasz Larczyński 15 marca 2016

CZT: Podział środków unijnych 40:60 w większości województw to marzenie

Prawo i polityka

Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020

Prawo i polityka

Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020

Rynek Kolejowy 12/2014 24 listopada 2014

Województwa rozdysponowały 97% środków w ramach RPO

Biznes

Województwa rozdysponowały 97% środków w ramach RPO

Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury 26 marca 2015

Zobacz również:

SKM-ką do serca Pruszkowa

Infrastruktura

SKM-ką do serca Pruszkowa

Jakub Madrjas 10 lipca 2016

Ćwierć miliarda złotych na linię 207 do Malborka

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Tomasz Larczyński 15 marca 2016

CZT: Podział środków unijnych 40:60 w większości województw to marzenie

Prawo i polityka

Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020

Prawo i polityka

Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020

Rynek Kolejowy 12/2014 24 listopada 2014

Województwa rozdysponowały 97% środków w ramach RPO

Biznes

Województwa rozdysponowały 97% środków w ramach RPO

Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury 26 marca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5