Znana jest już koncepcja rozbudowy częstochowskiej sieci tramwajowej autorstwa dwojga działaczy społecznych zaangażowanych z transport i infrastrukturę. Dla porównania przedstawiona zostanie koncepcja zmodyfikowana przez inżynierów drogowych wraz z argumentacją.
Urząd Miasta w temacie rozbudowy sieci przyjął rolę koordynatora, który sam nie wyraża własnej opinii. W wypowiedzi dla portalu Transport Publiczny padły jedynie zdawkowe informacje: „Miasto planuje dalszą rozbudowę linii tramwajowych w Częstochowie. Kierunek ich rozbudowy określi zlecone do opracowania wstępne studium wykonalności dla budowy nowego odcinka linii tramwajowej do obsługi osiedli Tysiąclecie – Parkitka, które będzie również zawierało analizę finansową, ekonomiczną porównawczą przedłużenia linii tramwajowej na Północ (od ul. Fieldorfa Nila do ul. Kukuczki/lub Sosabowskiego) oraz na Stary Raków (od Raków PKP przez ul. Łukasińskiego do Stadionu Raków). Za dalszym rozwojem linii tramwajowej na terenie naszego miasta przemawia szereg argumentów jak np. istniejąca obecnie oś tramwajowa nie wyczerpała swojej przepustowości i jest możliwość budowy nowych odgałęzień, oraz zwiększający się stale samochodowy ruch uliczny czyni tramwaj bezkonkurencyjnym środkiem transportu” – czytamy w odpowiedzi.
Nie są to nowości, albowiem po pierwsze: zakomunikowano, że miasto rozważa rozbudowę nawet w trzech miejscach, zaś po drugie – przytoczono argumenty z opracowania „1+2+3+”. Dodatkowo urzędnicy podają istniejące akty prawne zawierające stare, niezweryfikowane propozycje rozbudowy sieci rodem najprawdopodobniej z lat 70. ub. wieku: w dzielnicy Błeszno, jako odgałęzienie linii istniejącej na Rakowie; do dzielnicy Kiedrzyn, jako odgałęzienie od trasy w al. Armii Krajowej i w ul. Kisielewskiego; w dzielnicy Północ jako przedłużenie istniejącej trasy w ul. Wyzwolenia i ul. Sosabowskiego; w dzielnicach Tysiąclecie, Parkitka i Kiedrzyn jako odgałęzienie od istniejącej trasy ze skrzyżowania al. Jana Pawła II i al. Armii Krajowej), bądź mówiące, że sieć tramwajową należy rozbudować albo przewidujące budowę... wybudowanej już (2007-2012) odnogi w dz. Błeszno. Mowa jest też o „uzupełnieniu systemu tramwajowego o wybrane odcinki” czy też „optymalizacji zbiorowego transportu publicznego”.
Całość można zamknąć kluczowym elementem wypowiedzi: „zlecone do opracowania wstępne studium wykonalności” i na tym na chwilę obecną koniec.
Jako, że w środowiskach związanych z komunikacją i infrastrukturą krąży wiarygodna plotka o chęci taniego wyremontowania al. Jana Pawla II poprzez budowę linii tramwajowej z dużym udziałem funduszy zewnętrznych, dla potrzeb niniejszej publikacji poprosiłem o ustosunkowanie się do zawartej w niej tezy. Odpowiedź na to pytanie nie padła.
To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl