PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie przebudowy stacji Częstochowa Towarowa. Inwestycja ma wiązać się ze zmianą układu torowego. Przewidywany termin jej zakończenia to koniec stycznia 2026 r.
Zakres robót ma obejmować „optymalizację układu torowego” (likwidację zbędnych torów i połączeń rozjazdowych oraz przebudowę głowic rozjazdowych w torach głównych dodatkowych i stacyjnych). Pozostałe tory mają otrzymać nową nawierzchnię, rozjazdy zostaną wymienione, przebudowana ma też zostać sieć trakcyjna. Prace te przewidziano w rejonach CTA, CTB i CTB11.
W przyszłości będzie LCS
Ważną częścią będzie także zmiana urządzeń sterowania ruchem na system komputerowy ze sterowaniem scentralizowanym w jednym okręgu nastawczym (z nowej nastawni CT). Nowy system ma być przystosowany do przyszłej współpracy z ETCS/ERTMS poziomu 2 oraz z planowanym lokalnym centrum sterowania. Na sąsiednich stacjach Częstochowa Osobowa i Częstochowa Stradom oraz na posterunku odgałęźnym Kucelinka oraz na prowadzących do nich szlakach blokady liniowe zostaną wymienione na komputerowe.
Zamawiający zastrzegł sobie możliwość skorzystania z prawa opcji. Jego zakres to zaprojektowanie i wykonanie remontu nawierzchni grupy torów 17-25 oraz 65 i 167. Towarzyszyć ma temu wymiana rozjazdów z zabudową nowych urządzeń elektrycznego ogrzewania i wymiana sieci trakcyjnej.
W marcu oferty były za drogie
Jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie cena. Po otwarciu ofert przewidziano aukcję elektroniczną. Uczestnicy przetargu muszą wpłacić wadium w wysokości 700 tysięcy złotych. Oferty można składać do 2 stycznia przyszłego roku.
Jest to już drugi przetarg na tę inwestycję. W
pierwszym, ogłoszonym na początku roku, zgłosiło się co prawda aż jedenaście firm – żadna jednak nie zmieściła się w kosztorysie. Najtańsza oferta Trakcji została wyceniona na 196,2 mln brutto – o 24 mln zł drożej od kosztorysu inwestorskiego.
Urządzenia sprzed 70 lat
Jak informuje PKP PLK w dokumentacji przetargowej, stację wybudowano w latach 50. XX wieku na potrzeby rozbudowywanej wówczas huty. Dziś skala działalności zakładu jest mniejsza, zarządca infrastruktury chce więc dostosować stację do bieżących potrzeb. Równocześnie zbliża się konieczność gruntownej modernizacji przestarzałych i zużytych urządzeń sterowania: według inwestora te obecne są konstrukcjami jeszcze z lat 50. lub nawet 40., a większość pracujących przekaźników pochodzi z czasów budowy i reprezentuje typy nieprodukowane od dawna. Na stacji przeprowadzono już inwestycję sfinansowaną z funduszy unijnych, której zakres ograniczył się jednak do wymiany nawierzchni oraz sieci na torach głównych zasadniczych linii 1 oraz minimalnych, tymczasowych usprawnień urządzeń SRK.
Częstochowa Towarowa to stacja na linii 1, będąca też miejscem odgałęzienia łącznic 701, 702 i 703. Jest ponadto punktem odgałęzienia bocznic m. in. do warsztatu wagonowego, odcinka sieciowego, sekcji eksploatacji PKP PLK oraz Elektrociepłowni Częstochowa.