Chodzi o pociągi czeskiego przewoźnika RegioJet Przemyśl - Praga. Od przyszłego roku mają wozić pasażerów także w relacji krajowej na terenie Polski. PKP Intercity tym razem prawdopodobnie nie zgłosiło sprzeciwu, co utorowało drogę do zmiany formuły.
Do tej pory żółte składy znane ze szlaków u naszych południowych sąsiadów
nie mogły zabierać pasażerów na trasach krajowych. To wynikało z decyzji Urzędu Transportu Kolejowego. O zmianie sposobu funkcjonowania pociągów RegioJet poinformował Michał Plaza, Country Manager PL&UA przewoźnika.
W serwisie LinkedIn napisał: "Otrzymaliśmy otwarty dostęp a w zasadzie odnowienie otwartego dostępu dla trasy Praga-Przemyśl (tak wszędzie poza Polską otwarty dostęp jest nielimitowany i nie trzeba co 5 lat przechodzić tej samej procedury). Wkrótce decyzję znajdziecie w Dzienniku Urzędowym Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego i będziemy mogli o niej podyskutować. Ogólnie decyzje otwartodostępowe są bardzo ciekawe, bo pokazują to, jak jest wypaczana idea open access. Ale o tym, kiedy indziej".
Oznacza to, że na odcinkach Przemyśl - Rzeszów czy Rzeszów - Kraków będzie można podróżować tak, jak każdymi innymi pociągami. Dodatkowo przedstawiciel spółki RegioJet podał, że takie podróże będą możliwe ze stacji Katowice, na której aktualnie RJ się nie zatrzymuje. Nowa forma połączeń ma działać od grudnia 2025 roku.
Jest decyzja Prezesa UTK
W Dzienniku Urzędowym Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w środę, 31 lipca została opublikowana decyzja w tej sprawie. Ciekawym wątkiem, który wyłania się pisma UTK jest fakt, że ani samorządowe Koleje Śląskie, ani państwowy PKP Intercity nie złożyły wniosku o badanie równowagi ekonomicznej. To taki element procedury o otwarty dostęp, gdzie badany jest wpływ przewoźnika wnioskującego na działalność pozostałych podmiotów funkcjonujących na danej trasie.
RegioJet deklaruje, że połączenia będą realizowane przy pomocy składów wagonowych z miejscami do siedzenia i/lub leżenia. Ale – co jest kolejną ciekawostką – wskazuje również elektryczne zespoły trakcyjne.
W kwestii rozkładu jazdy, zmienia się on praktycznie niewiele w stosunku do obecnego, o którym piszemy dalej. Poniżej publikujemy godziny odjazdu dla odcinka krajowego.
Przemyśl Główny - godz. 22:30
Rzeszów Główny - godz. 23:25
Kraków Główny - godz. 01:18
Katowice - godz. 02:12
Praha hl.n. - godz. 6:59
Praha hl.n. - godz. 22:00
Katowice - godz. 03:45
Kraków Główny - godz. 04:45
Rzeszów Główny - godz. 06:35
Przemyśl Główny - godz. 07:30
Przejazd dla pociągów czeskiego prywatnego przewoźnika będzie odbywał się liniami kolejowymi nr 91, 93, 133, 134, 138, 139 i 790 w okresie od 14 grudnia 2025 roku do 14 grudnia 2030 roku.
RegioJet jeździ z Ukrainy do Czech
Warto wspomnieć o połączeniach, które do tej pory wykonywał RegioJet. Pociągi łączące Ukrainę (do granicy obsługiwane przez Koleje Ukraińskie), Polskę i Czechy przewoźnik uruchomił 1 marca 2022 roku, czyli krótko po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Do wiosny 2023 roku
z usług czeskiej spółki skorzystało 110 tysięcy pasażerów.
W aktualnym rozkładzie jazdy z Przemyśla pociąg RegioJet wyjeżdża o godz. 22:10, żeby w Pradze być na godz. 6:37. W drogę powrotną wyrusza o godz. 21:59, a w Przemyśli Głównym dojeżdża o godz. 7:34.