Za kilka tygodni najnowszy zakup Kolei Czeskich – wagony ComfortJet, zaczną kursowanie po terytorium Czech, a z końcem roku wyjadą prawdopodobnie za granicę. Mieliśmy okazję uczestniczyć w prezentacji wagonów i specjalnym przejeździe dla mediów. Czesi po raz kolejny, mówiąc delikatnie, nas onieśmielają…
Początek kwietnia to prawdziwy pokaz tego co potrafi Siemens.
4 kwietnia mieliśmy okazję pojechać zupełnie nowym RailJetem z Monachium do Bolzano, a 9 kwietnia na prezentację swoich nowych wagonów, zaprosiły nas Koleje Czeskie. CD ma już w swoim taborze nowoczesne wagony, które kursują, podobnie jak austriackie, pod marką RailJet, a zamówione obecnie w konsorcjum Siemens-Skoda pojazdy są ich rozwojową pochodną.
11 tysięcy nowych komfortowych miejsc dla pasażerówZestawy push-pull rozpoczną kursowanie pod marką ComfortJet i dedykowane będą głównie przewozom międzynarodowym. České dráhy kupiły ich 20, co daje łącznie 180 wagonów. Każdy z zestawów może zabrać na pokład 555 pasażerów na miejscach siedzących. Obecnie w ČD postępuje proces wprowadzenia taboru na stan operatora. Prezes Kolei Czeskich Michal Krapinec mocno podkreślał, że wprowadzenie nowych wagonów do ruchu nie oznacza wymiany floty ze starszej na nowszą, ale dodanie nowego taboru w związku z rosnącym zainteresowaniem koleją w Czechach.
– Nowy tabor to 11 tysięcy więcej miejsc siedzących dla naszych pasażerów, zupełnie nie licząc nowego taboru regionalnego, który także kupujemy w dużej ilości, między innymi w Pesie. Są bowiem linie, gdzie znacząco rosną nam przewozy, jak np. z Pragi do Pilzna, gdzie wzrosty po pandemii są ponad 40% – powiedział Krapinec. Na razie jednak nowe ComfortJety będą kursować bez wagonów sterowniczych i restauracyjnych, ponieważ proces ich dopuszczenia musi być dłuższy niż wagonów 1 i 2 klasy.
– Za kilka tygodni uruchomimy nowe wagony na trasie Bohumin – Ostrawa – Praga. Dołączymy do nich wagony restauracyjne starszego modelu, dlatego pasażerowie nie zostaną bez możliwości kupna ciepłego posiłku – dodał szef Kolei Czeskich. Dopuszczenia wagonów sterowniczych i restauracyjnych należy się spodziewać na początku 2025 roku, a być może już w ostatnim kwartale 2024. Wtedy też zostaną dołączone do pociągów.
Tabor od razu gotowy do wyjazdu za granicęPod koniec lata pierwsze jednostki ComfortJet powinny zacząć kursowanie także w pociągach Berliner z Pragi do Berlina. ComfortJety będą stopniowo pojawiać się w pociągach relacji Praga – Wiedeń. Przystosowane do osiągania prędkości 230 km/h wagony, prowadzone przez Vectrona zdolnego do jazdy z taką prędkością, będą kursować już w tym roku z taką prędkością na trasie Berlin-Hamburg (wydłużone kursy pociągów Berliner), W przyszłości 230 km/h pojadą także m.in. na nowej austriackiej linii Koralmbahn (wówczas pojadą w wydłużonej z Wiednia relacji do Villach) i na pierwszych odcinkach linii dużych prędkości w Czechach. Stanie się to za około 5 lat.
– Inwestycje w nowoczesny, szybki, przyjazny podróżnym tabor jest drogą do zwiększenia roli kolei w Europie. Jestem niezwykle dumny, że pomogliśmy Kolejom Czeskim uzyskać pojazdy, które mogą rozpędzać się do 230 km/h. Jedna trzecia pudeł wagonów jest już gotowa. Razem z partnerem dostarczymy wszystkie zamówione pojazdy do 2023 roku – powiedział dyrektor czeskiego oddziału Siemensa Mobility Roman Kokšal.
– Jesteśmy dumni, że możemy podtrzymać tradycję produkcji pociągów dla Kolei Czeskich. Tym razem robimy to w konsorcjum z Siemensem, co ma tę zaletę, że operator otrzyma pojazdy, które będą mogły bardzo szybko służyć w większości krajów regionu, poprawiając mobilność Europejczyków, bez względu na granice – powiedział Tomáš Ignačák reprezentujący Škodę Group.
To rzeczywiście olbrzymia zaleta produktu. Lokomotywy Siemens Vectron z miejsca mają homologację na większość krajów Europy, a wagony, dzięki doświadczeniu Siemensa, otrzymają je bardzo szybko. Niewielkim paradoksem będzie natomiast to, że najnowsze czeskie pojazdy dużych prędkości będą osiągać parametr prędkości 230 km/h za granicą Czech. Na pierwsze czeskie odcinki linii, gdzie można się będzie rozpędzić do 200 km/h poczekamy przynajmniej kilkanaście miesięcy, a na pierwszą linię KDP do 2030 roku.
Co ciekawe, prezes Kolei Czeskich zapowiedział, że w przyszłości nowe wagony zobaczymy
także na linii Praga - Gdynia. Czy stanie się tak już od grudnia 2024? Tego nie udało nam się dowiedzieć.
Dla czytelników "Rynku Kolejowego" przygotujemy drugi tekst, w którym opiszemy nasze wrażenia z krótkiej podróży na pokładzie ComfortJeta.