Czeska grupa AWT, należąca do Grupy PKP Cargo, dąży do zmiany w udziałach przewozów węgla na rzecz zwiększenia przewozów w segmencie motoryzacyjnym i chemicznym. Firma poinformowała o rozszerzeniu swojej oferty o usługi w tym zakresie i dążeniu do pozycji wiodącego kolejowego dostawcy samochodów w Europie.
– AWT koncentruje się coraz bardziej na przewozach produktów z branży motoryzacyjnej i chemicznej. Tylko w segmencie automotive zarejestrowaliśmy prawie trzykrotny wzrost rocznego wolumenu przesyłek. Mamy ambitne cele i wykorzystując synergię z PKP Cargo, chcemy, aby AWT stało się wiodącym dostawcą samochodów w Europie – mówi Arkadiusz Olewnik, prezes grupy AWT.
Strategia czeskiej grupy zakłada stopniowe odchodzenie od przewozów węgla (co ma przede wszystkim odzwierciedlenie w upadku czeskich kopalń OKD) i innych paliw stałych na rzecz poszukiwania nowych klientów z przemysłu chemicznego, motoryzacyjnego, rolniczego i transportów intermodalnych. – Mamy wieloletnie doświadczenie w transporcie kombinowanym, wystarczy spojrzeć na nasze regularne połączenia do portów na Adriatyku i Morzu Północnym – mówi Wiktor Bystrian, szef ds. operacyjnych w grupie AWT.
Jak informuje spółka, już od roku AWT dostarczają transportem kolejowym samochody z Trnawy na Słowacji czy z Kolína w Czechach, ale również wiele zupełnie innych przesyłek tranzytowych, nie tylko do Czech. Nowo realizowane przez AWT zamówienie (przy współpracy z PKP Cargo) obejmuje transport samochodów z Tychów do Győr na Węgrzech. Jak chwali się spółka, do ciągnięcia ładunków przez trzy kraje posłużyła wyłącznie jedna lokomotywa, co zapewniło najwyższej jakości usługę i pozwoliło zoptymalizować czas przejazdu.
Czekająca modernizacja terminala w PaskowieCzeska spółka posiada również terminal w Paskowie, który jest jednym z najważniejszych terminali intermodalnych w Czechach. Jego położenie w centralnym miejscu Europy, zdaniem spółki, pozwala na łatwe i szybkie połączenia do innych ważnych terminali i portów w Hamburgu, Rotterdamie czy do czeskiego Portu Melnik i Lovosice, dając dużą przewagę nad konkurencją. Ponadto, terminal znajduje się w bliskim sąsiedztwie autostrad oraz ma zapewnione dobre połączenie do krajowej sieci kolejowej, zapewniając w ten sposób ważny węzeł przeładunkowy dla przemysłu motoryzacyjnego.
– W przypadku transportu samochodów i kontenerów, możemy w pełni wykorzystywać potencjał terminalu w Paskowie. Ponadto planujemy go
zmodernizować, co pozwoli nam dwukrotnie podnieść jego zdolności przepustowe do końca 2020 roku. Naszą wizją jest, aby terminal stał się logistycznym centrum dla południowej części Europy tak zwanego trójkąta logistycznego Bałtyk – Adriatyk – Morze Północne – mówi Bystrian.
Kończy się węgielPoszukiwanie przez AWT nowych ścieżek w przewozach kolejowych wymusza przede wszystkim
bankructwo kopalń OKD oraz kończące się złoża czeskiego węgla. Głównym przewoźnikiem surowca było właśnie AWT. – Od wielu lat obserwujemy znaczący spadek udziału w transporcie paliw stałych. Eksperci są zgodni, że transport intermodalny i przewóz produktów z branż przemysłowych, takich jak przemysł motoryzacyjny i chemiczny, wkrótce staną się kluczowym elementem transport ładunków kolejowych w Europie. W tym momencie możemy powiedzieć, że grupa AWT jest w pełni przygotowana do tych zmian – podkreśla Bystrian.
Warto przypomnieć, że PKP Cargo posiada w spółce AWT 80% udziałów. Resztę udziałów należy do czeskiej firmy Minezit, która chce pozbyć się swojego pakietu. W ramach odsprzedaży udziałów dla PKP Cargo, zamiast transakcji gotówkowej, obie firmy najprawdopodobniej uruchomią własny projekt taborowy. Podpisano już w tej sprawie porozumienie, o czym pisaliśmy
tutaj.