Czeski zarządca infrastruktury (Správa železnic) odebrał wielosystemową lokomotywę elektryczną Vectron od Siemens Mobility.
W sierpniu czeski zarządca infrastruktury kolejowej Správa železnic (odpowiednik polskiego PKP PLK) podpisał umowę na zakup lokomotywy wielosystemowej Siemens Vectron, która będzie wykorzystywana do diagnostyki krajowej i zagranicznej sieci kolejowej, w tym odcinka torów z systemem ERTMS. Lokomotywa została odebrana dziś (3 listopada).
Vectron dla zarządcy infrastruktury wyposażony został w pokładowy system ERTMS/ETCS zgodnie z najnowszym standardem Baseline 3; jest dopuszczony do eksploatacji pod nadzorem ETCS na liniach czeskich i oraz w Niemczech, Austrii, Polsce, Słowacji i na Węgrzech. Lokomotywa przed odbiorem pomyślnie przeszła testy kompatybilności na obu krajowych korytarzach wyposażonych w odcinek torów pod nadzorem systemu ERTMS.
Lokomotywa została wyprodukowana w zakładzie Siemens Mobility w Monachium-Allach 10 lat temu. – Był to pierwszy wyprodukowany egzemplarz tej serii – informuje rzecznik polskiej spółki Siemens Mobility Marcin Górecki, podkreślając, że utrzymuje on pełną sprawność techniczną. Do tej pory lokomotywa była wykorzystywana przez firmę do testów. Oprócz ETCS, baseline 3, została wyposażona w system łączności GSM-R i zdalną diagnostykę. Lokomotywa ma moc trakcyjną 6.400 kW i maksymalną prędkość eksploatacyjną 200 km/h.
– To jedna z pierwszych lokomotyw, która została dopuszczona do eksploatacji pod nadzorem ETCS na liniach w Czechach. Będziemy stopniowo modernizować system dla innych lokomotyw Vectron MS, które obecnie pracują na liniach, aby w przyszłości mogły w pełni wykorzystać możliwości jazdy pod nadzorem ETCS – mówi Roman Kokšal, prezes czeskiej spółki Siemens Mobility.
– Zakup wielosystemowej lokomotywy elektrycznej jest częścią strategicznego projektu diagnostyki linii. Lokomotywę zaczniemy wykorzystywać zaraz po dostawie do ciągnięcia własnych wagonów diagnostycznych – dodaje Jiří Svoboda, dyrektor generalny Správa železnic. Dotąd zarządca wynajmował lokomotywy od przewoźników. Więcej informacji na temat nowych pojazdów do diagnostyki sieci i innych inwestycji czeskiego zarządcy
można znaleźć tutaj.