Firma Inekon zakończyła właśnie produkcję i pierwsze testy prototypu tramwaju dla amerykańskiego miasta Seattle. Tramwaj został już dostarczony dla zamawiającego i niebawem przejdzie niezbędne testy. Część trasy tramwaj będzie w stanie pokonywać bez sieci trakcyjnej.
Tramwaj zestawiony jest z trzech członów i jest pojazdem dwukierunkowym. Tramwaj jest wyposażony w akumulatory litowo-jonowe, dostarczone przez firmę Saft. Dzięki akumulatorom, pojazd będzie w stanie pokonać do 16 kilometrów bez napowietrznej sieci trakcyjnej. W czasie, gdy tramwaj będzie wykorzystywał energię zgromadzoną w akumulatorach, pojazd będzie mógł rozpędzać się maksymalnie do 32 km/h.
Tramwaj został zbudowany w zakładzie Ekova Electric w Ostrawie, gdzie również przeprowadzono jego pierwsze testy na tamtejszej sieci tramwajowej. W tej chwili trwa już budowa drugiego prototypu, a później rozpocznie się produkcja seryjna. Miasto Seattle przeznaczyło 30 mln dolarów na zakup siedmiu tramwajów, z opcją zwiększenia kontraktu o kolejne 19 pojazdów.
Nie pierwszy taki kontrakt
Kilka miesięcy temu czeski producent został wyłoniony w kontrakcie na zakup sześciu nowych tramwajów dla linii M1 w Detroit. Tramwaje będą miały długość ok. 22 metrów, 2,6 m szerokości oraz będą pojazdami dwukierunkowymi. Nowe tramwaje mają być wyposażone w baterie litowo-jonowe, co pozwoli na pokonywanie odcinków bez sieci trakcyjnej. To bardzo ważny element zamówienia, ponieważ linia będzie zelektryfikowana tylko w 40 procentach. Pojazdy będą także wyposażone w system hamowania z rekuperacją.
Również Chiny
Firma Inekon weszła również w skład joint venture, która ma produkować tramwaje na rynek chiński. Utworzone przez chińskie podmioty i czeską firmę przedsiębiorstwo ma być w stanie wyprodukować nawet do 500 pojazdów w skali roku. Joint venture prowadzi prace nad prototypem tramwaju Superior Plus. Inekon odpowiada za dokumentację pojazdu oraz nadzoruje proces jego produkcji. Tramwaj ma być w stu procentach niskopodłogowy, o długości 34 m, w opcji jedno- i dwukierunkowej.