W mediach społecznościowych można zobaczyć jeden z najnowszych składów spółki České dráhy w Polsce. To ta część wagonów, które mają wejść do służby na przełomie 2024 i 2025 roku.
Skład Vectrain wyprodukowany przez konsorcjum Siemensa i Škody w Czechach kursuje w zestawieniu tymczasowym.
W pociągach ComfortJet nie ma jeszcze m.in. wagonu sterowniczego czy wagonu restauracyjnego z częścią miejsc siedzących dla klasy.
Na poznańskie Franowo w ostatnich dniach zawitał skład zestawiony z pięciu wagonów i wspomnianego wcześniej wagonu sterowniczego oraz restauracyjnego. Pośród nich jest m.in. wagon z wydzieloną częścią do przewozu rowerów oraz strefą dla dzieci, która jest dość ciekawą usługą czeskiego przewoźnika.
Jak wygląda wnętrze ComfortJetów możecie zobaczyć na zdjęciach w naszym portalu.
Badania przed przyszłym dopuszczeniem Vectraina w Polsce
– W siedzibie Poznańskiego Instytutu Technologicznego Łukasiewicz zostały przeprowadzone badania specyficzne dla polskiego obszaru kolejowego. Jest to związane z planowanym dopuszczeniem składu do ruchu w szeregu krajów Unii Europejskiej, w tym także do kursowania w Polsce – tłumaczy Jacek Fink-Finowicki z Siemens Mobility.
I dodaje: – Eksperci z PIT Łukasiewicz przeprowadzili wszystkie niezbędne pomiary w bardzo krótkim czasie i skład został już odesłany za granicę, by przejść kolejne badania odpowiednie dla innych obszarów kolejowych planowanej eksploatacji.
ComfortJet na czeskich torach od czerwca
České dráhy wprowadziły do ruchu skład ComfortJet w czerwcu tego roku, chociaż jak wspomnieliśmy wcześniej w tymczasowym zestawieniu.
Pierwszy raz wyjechał z pasażerami 12 czerwca. Obsługiwał kurs IC 511 “Ostravan” rel. Praha hl.n. - Bohumin. Dzień później realizował kurs powrotny do stolicy Czech jako IC 510 “Ostravan”.
Przedstawiciel Siemens Mobility zaznacza, że część wagonów, które znajdują się w składzie nowego Vectraina już posiada dopuszczenie typu, jako zgodne z typem dostarczonych wcześniej 50 wagonów Viaggio dla Kolei Czeskich. – Mogą być eksploatowane z prędkością do 200 km/h już w dniu przekazania do klienta. Po uzyskaniu nowego zestawu dopuszczeń do eksploatacji wagony będą mogły być eksploatowane z prędkością do 230 km/h co sprawi, że będą bardzo konkurencyjne kosztowo względem wielosystemowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, dopuszczonych do ruchu z prędkością do 250 km/h.
Państwowy czeski przewoźnik za pojazdy zapłaciły 12,5 mld koron (2,2 mld złotych). Docelowe zestawienie tego składu to 9 wagonów (w tym jeden sterowniczy) oraz lokomotywa. Poza Czechami wagony, które dostosowane są do prędkości do 230 km/h mają być homologowane do ruchu w Niemczech, Austrii, Słowacji i Węgrzech. W przyszłości mają również kursować z Czech do Polski.