Czeski producent lokomotyw CZ Loko może świętować nie tylko sprzedaż lokomotyw manewrowych do PKP Intercity, ale także zdobycie nowych kontraktów w nowych dla siebie krajach – Szwecji i Norwegii. Lokomotywy dostarczono właśnie także na Ukrainę.
CZ Loko zajmuje się produkcją spalinowych lokomotyw manewrowych i liniowych, a także zaawansowanymi modernizacjami i konwersjami elektrowozów. Zwłaszcza ta pierwsza branża stała się przedmiotem wysokiej specjalizacji producenta z Czeskiej Trzebowej, o czym świadczą kontrakty także w Polsce:
z PKP Intercity i z Metra Warszawskiego.
Jak informuje portal zdopravy.cz, Szwecja stanie się dwudziestym krajem, gdzie CZ Loko zdobywa kontrakt. Pojedzie tam silna czteroosiowa lokomotywa spalinowa EffiShunter 1000, która przeznaczona jest do manewrów z bardzo ciężkimi pociągami, może być także eksploatowana jako lokomotywa liniowa. Lokomotywa ma być zbudowana jeszcze w 2021 rok, a na wiosnę 2022 ma przejść jazdy próbne po to, by z końcem przyszłego roku wejść do eksploatacji. Przewoźnik Trainpoint Norway chce mieć pojazd z możliwością operowania nie tylko w Norwegii, ale też w Szwecji, dlatego homologacja będzie wykonana dla obu tych krajów.
– Szwecja i Norwegia to bardzo obiecujący rynek, gdzie na wymianę czeka ponad sto wyeksploatowanych lokomotyw bez ETCS. Dlatego chcemy być obecni na tym rynku – powiedział szef sprzedaży CZ Loko Jan Kutalek. Przypomniał on, że producent ma już doświadczenie z produkcją pojazdów dla rynków północnych, gdyż wcześniej sprzedał do Finlandii sześcioosiowe ciężkie lokomotywy spalinowe EffiShunter 1600 przygotowane do pracy w warunkach kręgu polarnego.
– CZ Loko przekonał nas możliwością modułowych modyfikacji dla specyficznych warunków eksploatacji w północnych rejonach Skandynawii. W przyszłości spodziewamy się wymiany silnika spalinowego na akumulatory – powiedział Hans Sørum, prezes Trainpoint Norway, który wyraził zainteresowanie także innymi lokomotywami CZ Loko. Na razie spalinowóz Effishunter 1000 będzie wyposażony w silnik CAT C32 o mocy 895 kW, który da mu maksymalną siłę pociągową 267 kN. Lokomotywa może jeździć w parze z inną lokomotywą tego samego typu, możliwe jest indywidualne sterowanie mocą silników trakcyjnych i automatyczna regulacja prędkości. Effishunter 1000 może rozpędzić się do 100 km/h w jeździe liniowej.
Z końcem ubiegłego roku CZ Loko zbudował nie tylko dwie lokomotywy dla Finlandii, ale też dwie na Ukrainę (Effishunter 1600) i trzy dla włoskiego przewoźnika FNM (Effishunter 1000).