Firma Inekon coraz śmielej stawia kroki na rynkach zagranicznych, w tym poza Europą. Podmiot został właśnie wyłoniony jako dostawca w kontrakcie na dostawę sześciu nowych tramwajów dla linii M1 w Detroit. To nie pierwszy tego typu kontrakt producenta w Stanach Zjednoczonych.
Czeska firma, która już z sukcesem realizowała kontrakty dla innych amerykańskich miast, w tym Portland i Seattle, rozpocznie nowy kontrakt od rozmów na temat tego, jak tramwaje dla Detroit będą wyglądać. Zostaną też szczegółowo doprecyzowane ich parametry. Na razie nie wiadomo zatem, jak pojazdy będą wyglądały, ani gdzie będą produkowane.
Z przetargowych informacji wynika, że tramwaje będą miały długość ok. 22 metrów, 2,6 m szerokości oraz będą pojazdami dwukierunkowymi. Nowe tramwaje mają być wyposażone w baterie litowo-jonowe, co pozwoli na pokonywanie odcinków bez sieci trakcyjnej. To bardzo ważny element zamówienia, ponieważ linia będzie zelektryfikowana tylko w 40 procentach. Pojazdy będą także wyposażone w system hamowania z rekuperacją. Aby zostały spełnione wymagania zakupowe, produkcja tramwajów może zostać ulokowana w południowo-wschodniej części stanu Michigan.
Projekt budowy linii tramwajowej M1 w Detroit, która ma ruszyć w 2016 roku, zakłada budowę 5,3 km torów o przebiegu z północy na południe, pomiędzy ulicami Larned Street i West Grand Boulevard. Nowa linia tramwajowa zostanie zintegrowana z siecią kolei dalekobieżnej oraz z systemem automatycznej kolei miejskiej, tzw. Detroit People Mover. Ma to być pierwsza w kraju linia tramwajowa finansowana w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego.
Szacowana wartość kontraktu, jaki zdobyła firma Inekon, to około 30 mln dolarów.
Walczą również o rynek chiński
Czesi już wcześniej produkowali pojazdy na rynek amerykański. Niedawno jednak zwrócili się również ku Chinom. Firma Inekon weszła w skład joint venture, która ma produkować tramwaje na rynek chiński. Utworzone przez chińskie podmioty i czeską firmę przedsiębiorstwo ma być w stanie wyprodukować nawet do 500 pojazdów w skali roku. Joint venture prowadzi prace nad prototypem tramwaju Superior Plus. Czeska firma odpowiada za dokumentację pojazdu oraz nadzoruje proces jego produkcji. Tramwaj ma być w stu procentach niskopodłogowy, o długości 34 m, w opcji jedno- i dwukierunkowej. Tramwaj będzie wyposażony w baterie, które pozwolą mu na pokonywanie odcinków tras niewyposażonych w sieć trakcyjną. Większość elementów służących do produkcji pojazdu ma pochodzić od firm chińskich, ale drzwi, systemy klimatyzacyjne oraz elektronika miałyby być wyprodukowane w Czechach.