Partnerzy serwisu:
Pasażer

Czesi zapłacą mniej za przejazd pociągów przez Głuchołazy?

Dalej Wstecz
Autor:

Nto.pl

Data publikacji:
06-05-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Nto.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Czesi zapłacą mniej za przejazd pociągów przez Głuchołazy?
Podróżni z Czech skarżą się na wysokie opłaty za korzystanie z linii kolejowej Jesenik-Głuchołazy-Krnov na odcinku, który znajduje się w Polsce. Jak informuje portal internetowy „nto.pl”, strona polska zaproponowała trzy rozwiązania tego problemu.

Za przejazd czterech par pociągów osobowych w ciągu dnia Czeskie Koleje płacą spółce PKP PLK ok. 800 tysięcy zł rocznie. Według ministra transportu Andrzeja Massela, stawki te bilansują koszty utrzymania linii i wynikają z kalkulacji kosztów prowadzenia ruchu.

„Strona polska przyznaje jednak, że gdyby ruch przez Głuchołazy odbywał się na normalnych zasadach, czyli za stawki obowiązujące krajowego przewoźnika, Czesi płaciliby cztery razy mniej. Ale że tak nie jest Czeskie Koleje już wycofały całkowicie z tej linii transport towarowy. Ministerstwo Transportu Czech cofnęło także swoje dofinansowanie dla pociągu pospiesznego Jesenik - Opawa. Od grudnia do tego kursu dokładają marszałkowie Ołomuńca i Ostrawy” – podaje portal „Nto.pl”.

W tej sprawie odbyło się spotkanie ekspertów kolejowych z Polski i Czech. Strona polska zaproponowała trzy rozwiązania. Jak informuje „Nto.pl”, oba kraje mogą rozwiązać konwencję podpisaną w 1948 roku przez prezydenta Bolesława Bieruta, na podstawie której obecnie odbywa się transport przez Głuchołazy.

Dzięki konwencji pociągi osobowe z Czech nie muszą spełniać polskich wymogów technicznych.  Uzyskanie tych dopuszczeń może potrwać nawet rok i wiąże się z dodatkowymi kosztami. Jednak później przejazdy na polskim odcinku byłyby tańsze. Według portalu „Nto.pl”, takie rozwiązanie umożliwi też organizację nowych przystanków w Głuchołazach i Pokrzywnej.

„Drugim rozwiązaniem jest utrzymanie konwencji Bieruta, ale to wymaga zgody Komisji Europejskiej. Można też, na wzór granicy polsko-niemieckiej, zawrzeć nową umowę między rządami o lokalnej współpracy transportowej w strefie przygranicznej bez uzyskiwania certyfikatów i licencji. Nasze ministerstwo proponuje równocześnie Czechom, by sfinansowali remont 17 kilometrów torów po polskiej stronie, w zamian za ulgę w opłacie” – podaje „Nto.pl”.

Spółka PKP PLK prowadzi obecnie rozmowy dotyczące likwidacji linii Głuchołazy - Nowy Świętów. Linia jest jednak jedynym łącznikiem polskiej i czeskiej sieci kolejowej w  województwie. Lokalne władze apelowały o wstrzymanie się z tym pomysłem na rok. Burmistrz Głuchołaz zlecił bowiem badania ruchu osobowego na linii Głuchołazy - Nysa i chce zabiegać o jej reaktywację u marszałka – informuje „Nto.pl” .

Więcej

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK pokazuje nagranie z Nowej Suchej i podsumowuje straty

Infrastruktura

PKP PLK pokazuje nagranie z Nowej Suchej i podsumowuje straty

Daniel Siwak 27 listopada 2024

Poznań. Przejazd na Starołęckiej do przebudowy dzięki kolejarzom?

Infrastruktura

PKP PLK usuwa skutki wykolejenia w Kuźni Raciborskiej [zdjęcia]

Infrastruktura

PLK SA zwiększą bezpieczeństwo na ponad 40 przejazdach kolejowo-drogowych

Infrastruktura

PKP PLK pokazuje nowe stacje na liniach do elektrowni atomowej [grafiki]

Infrastruktura

Wyborski (PKP PLK): Trakcja musi być samodzielna. Wiele scenariuszy na stole

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP PLK pokazuje nagranie z Nowej Suchej i podsumowuje straty

Infrastruktura

PKP PLK pokazuje nagranie z Nowej Suchej i podsumowuje straty

Daniel Siwak 27 listopada 2024

Poznań. Przejazd na Starołęckiej do przebudowy dzięki kolejarzom?

Infrastruktura

PKP PLK usuwa skutki wykolejenia w Kuźni Raciborskiej [zdjęcia]

Infrastruktura

PLK SA zwiększą bezpieczeństwo na ponad 40 przejazdach kolejowo-drogowych

Infrastruktura

PKP PLK pokazuje nowe stacje na liniach do elektrowni atomowej [grafiki]

Infrastruktura

Wyborski (PKP PLK): Trakcja musi być samodzielna. Wiele scenariuszy na stole

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5