Ministerstwo Transportu Czech oraz zarządca infrastruktury kolejowej SŽDC zleciły opracowanie studium wykonalności dotyczące zmiany napięcia 3 kV prądu stałego na 25 kV prądu zmiennego. Studium dotyczyć będzie ponad połowy sieci trakcyjnej kraju, która ma napięcie 3 kV.
Na terenie Czech 3217 km linii kolejowych to linie zelektryfikowane. 1796 km tych linii ma sieć z napięciem 3 kV, a pozostałe 1374 km - z napięciem 25 kV. Sieć 3 kV jest zlokalizowana na liniach w północnej części kraju - w tym na styku z siecią Polski i Słowacji, gdzie napięcie również wynosi 3 kV. Jednak niedawno również słowacki zarządca infrastruktury zadeklarował, że zmieni napięcie sieci trakcyjnej z 3 na 25 kV, w tym na linii biegnącej przez Tarty do Koszyc. Południowe krańce Słowacji mają sieć 25 kV, więc tam też zmiana przyniosłaby ujednolicenie systemu.
Wieloletnia modernizacja
W sieć 25 kV wyposażone są linie na południu Czech. Również taka sieć znajduje się na terytorium m. in. Węgier. Dlatego też sieć 3 kV jest postrzegana jako bariera dla dalekobieżnych przewozów towarowych i pasażerskich. Wstępne plany zakładają przeprowadzenie długoterminowego programu modernizacji sieci, m. in. przy okazji przebudowy wyeksploatowanych i przestarzałych podstacji i innych instalacji elektrycznych. Studium wykonalności ma za zadanie pokazać, czy inwestycja jest opłacalna.
Znacząca część czeskich lokomotyw to maszyny dwusystemowe, dlatego ČD nie powinno mieć problemu w związku z ujednoliceniem napięcia. Problem pozostaje jednak w przypadku prywatnych operatorów, którzy obsługują starsze lokomotywy na sieci 3 kV. Póki co nie wiadomo jednak, jak czeski rząd rozwiąże ten problem, aby nie naruszyć ich interesów. Niewykluczone, że mogą pojawić się rekompensaty dla operatorów dotkniętych problemem zmiany napięcia. Być może na to pytanie odpowiedź pojawi się po opracowaniu studium wykonalności.