Jak podaje portal zdopravy.cz dwie firmy z Grupy Sudop – Sudop Praha i Moravia Consult – uzyskały zamówienie Správy železnic (czeski odpowiednik PKP PLK) na przygotowanie studium wykonalności linii duzych prędkości z Pragi do Wrocławia.
Dwie firmy wyceniły swoje prace na 12,6 mln koron (2,2 mln złotych), co jest sporym pozytywnym zaskoczeniem dla zarządcy infrastruktury, który wyceniał wykonanie studium na 20 mln koron. Przedmiotem prac będzie wskazanie, jak poprowadzić szybką linię do Polski, wstępna lokalizacja węzłów kolejowych i intermodalnych, identyfikacja obszarów problemowych i wstępna wycena kosztów budowy.
Przez Hradec Kralove i Trutnov do Polski
Już wcześniej odrzucono wariant przebiegu linii dużych prędkości przez Liberec, co jest decyzją dość kontrowersyjną, z uwagi na słabe połączenie kolejowe między Pragą a Libercem, który jest piątym największym miastem Republiki Czeskiej (ponad 100 tysięcy mieszkańców). Na tej trasie oferta kolei jest niekonkurencyjna w stosunku do przewoźników autobusowych, z uwagi na niekorzystny przebieg linii kolejowych.
Zdecydowano się na wariant przez Hradec Kralove i prawdopodobnie przez Trutnov. Z uwagi na ukształtowanie terenu i ewentualne korzyści ekonomiczne rozważa się "wejście" linii w polską sieć kolejową w okolicach Lubawki (z Lubawki do Sędzisławia przebieg linia kolejowa 299, która wchodzi w magistralną linię 274 do Jeleniej Góry z jednej strony oraz do Wałbrzycha i Wrocławia z drugiej). To wymagać będzie długich rozmówi z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Studium wykonalności powinno zostać zakończone w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcami.
Bez pośpiechu
Jak
podaje portal zdopravy.cz plan szybkiego połączenia ze stolicą Dolnego Śląska, zatwierdzony przez rząd w maju 2017 r. Nosi nazwę linii RS5. Długość trasy na terenie Czech wynosi około 160 kilometrów. Mówi się o kosztach budowy na poziomie od 86 do 152 mld koron.
Już teraz wiadomo, że budowa linii nie będzie miała najwyższego priorytetu, także z tego powodu, że po polskiej stronie prace studialne
jeszcze się nie zaczęły, choć trwa przetarg na wybór ich wykonawcy. A także dlatego, że w 2023 roku gotowa będzie cała droga ekspresowa S3 od Legnicy do Lubawki, dzięki czemu dojazd autem z Wrocławia do Pragi skróci się dość znacząco. Jeszcze szybciej będzie po zakończeniu prac przy czeskiej autostradzie D11 na odcinku od Hradca Kralove przez Jaromierz do polskiej granicy. Odcinek Hradec Kralove - Jaromierz będzie gotowy za około rok, a odcinek Jaromierz – granica, za około 5 lat. Już za rok podróż autem z Wrocławia do Pragi powinna się więc skrócić do około 3 godzin i 30 minut.