Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czesi rozpoczynają prace nad studium dla szybkiej linii Praga – Wrocław

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czesi rozpoczynają prace nad studium dla szybkiej linii Praga – Wrocław
fot. M. SzymajdaStacja Trutnov, gdzie prawdopodobnie zatrzyma się szybki pociąg
Jak podaje portal zdopravy.cz dwie firmy z Grupy Sudop – Sudop Praha i Moravia Consult – uzyskały zamówienie Správy železnic (czeski odpowiednik PKP PLK) na przygotowanie studium wykonalności linii duzych prędkości z Pragi do Wrocławia.

Dwie firmy wyceniły swoje prace na 12,6 mln koron (2,2 mln złotych), co jest sporym pozytywnym zaskoczeniem dla zarządcy infrastruktury, który wyceniał wykonanie studium na 20 mln koron. Przedmiotem prac będzie wskazanie, jak poprowadzić szybką linię do Polski, wstępna lokalizacja węzłów kolejowych i intermodalnych, identyfikacja obszarów problemowych i wstępna wycena kosztów budowy.

Przez Hradec Kralove i Trutnov do Polski

Już wcześniej odrzucono wariant przebiegu linii dużych prędkości przez Liberec, co jest decyzją dość kontrowersyjną, z uwagi na słabe połączenie kolejowe między Pragą a Libercem, który jest piątym największym miastem Republiki Czeskiej (ponad 100 tysięcy mieszkańców). Na tej trasie oferta kolei jest niekonkurencyjna w stosunku do przewoźników autobusowych, z uwagi na niekorzystny przebieg linii kolejowych.

Zdecydowano się na wariant przez Hradec Kralove i prawdopodobnie przez Trutnov. Z uwagi na ukształtowanie terenu i ewentualne korzyści ekonomiczne rozważa się "wejście" linii w polską sieć kolejową w okolicach Lubawki (z Lubawki do Sędzisławia przebieg linia kolejowa 299, która wchodzi w magistralną linię 274 do Jeleniej Góry z jednej strony oraz do Wałbrzycha i Wrocławia z drugiej). To wymagać będzie długich rozmówi z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Studium wykonalności powinno zostać zakończone w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcami.

Bez pośpiechu

Jak podaje portal zdopravy.cz plan szybkiego połączenia ze stolicą Dolnego Śląska, zatwierdzony przez rząd w maju 2017 r. Nosi nazwę linii RS5. Długość trasy na terenie Czech wynosi około 160 kilometrów. Mówi się o kosztach budowy na poziomie od 86 do 152 mld koron.

Już teraz wiadomo, że budowa linii nie będzie miała najwyższego priorytetu, także z tego powodu, że po polskiej stronie prace studialne jeszcze się nie zaczęły, choć trwa przetarg na wybór ich wykonawcy. A także dlatego, że w 2023 roku gotowa będzie cała droga ekspresowa S3 od Legnicy do Lubawki, dzięki czemu dojazd autem z Wrocławia do Pragi skróci się dość znacząco. Jeszcze szybciej będzie po zakończeniu prac przy czeskiej autostradzie D11 na odcinku od Hradca Kralove przez Jaromierz do polskiej granicy. Odcinek Hradec Kralove - Jaromierz będzie gotowy za około rok, a odcinek Jaromierz – granica, za około 5 lat. Już za rok podróż autem z Wrocławia do Pragi powinna się więc skrócić do około 3 godzin i 30 minut.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5