Czeski zarządca infrastruktury SŽDC wybrał odcinki priorytetowe sieci kolei dużych prędkości, które mają być pilnie przygotowane do budowy. Dla Polski najważniejszy z nich jest odcinek Przerów – Ostrawa. Czesi chcą zacząć prace już w 2025 roku.
Jak
informują czeskie media, zarządca infrastruktury SŽDC wybrał pięć odcinków pilotażowych kolei dużych prędkości w Republice Czeskiej. Ich przygotowanie ma przebiegać w przyspieszonym trybie, z wyłączeniem niektórych ustawowych obowiązków dotyczących budowy infrastruktury transportowej. Budowa pierwszego odcinka ma rozpocząć się najpóźniej w 2025 roku.
Początkowo SŽDC wybrał trzy: Praga – Běchovice – Poříčany, Przerów – Ostrawa – Svinov oraz Brno – Vranovice na trasie Brno – Wiedeń/Bratysława. Po uzgodnieniach z niemieckim DB Netz AG do listy dodano odcinki nowej linii dużych prędkości między Pragą a Dreznem: Praga – Vysočany-Lovosice/Litoměřice oraz Ústí nad Labem – granica państwa. SŽDC zwrócił się do Ministerstwa Transportu o zwolnienie ze standardowej procedury inwestowania w infrastrukturę transportową w celu przyspieszenia przygotowania pierwszych odcinków i zaproponowała alternatywną procedurę.
Co ciekawe, zarządca infrastruktury zakupił niedawno od francuskich kolei państwowych SNCF pakiet standardów dla kolei dużych prędkości. Zapłacił za to 11 milionów koron.
Trwa projektowanie sieci dużych prędkości w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Niedawno Węgierska Agencja Rozwoju Infrastruktury przyznała konsorcjum NSV Varsó
kontrakt na wykonanie studium wykonalności proponowanej linii KDP Warszawa – Budapeszt. O aktualnym stanie prac we wszystkich krajach
piszemy szeroko tutaj.