Startuje kolejny czeski projekt, który ma doprowadzić do przyspieszenia pociągów na klasycznej linii kolejowej. Poza tym Czesi wejdą za chwilę w fazę budowy swoich kolei dużych prędkości.
Jak informuje portal zdopravy.cz, jest coraz bliżej do kompleksowej przebudowy jednotorowej linii między Brnem a Przerowem. Linia ta, w większości jednotorowa, ma bardzo ograniczoną przepustowość, a ponadto jeździ się tu z maksymalną prędkością 100 km/h. W dwóch przypadkach udało się już zamówić aktualizację dokumentacji do decyzji o warunkach zabudowy (odcinki Vyškov – Nezamyslice i Blažovice – Vyškov). Natomiast na odcinku Nezamyslice – Kojetín rozpoczęło się już projektowanie linii, które zakończy się wydaniem pozwolenia na budowę.
Budowa odcinka Nezamyslice – Kojetín ma ruszyć w lutym 2024 roku, pół roku – odcinka Kojetín – Přerov. Prace przy odcinek z Vyškova do Nezamyslic mają się zacząć sw lutym 2025 roku, podobnie jak Blažovice – Vyškov. Ostatni odcinek z Brna do Blažovic będzie budowany od 2026 roku. Koniec budowy dwutorowej linii i podwyższenie prędkości do 200 km/h planowane jest na rok 2031.
Niestety już teraz wiadomo, że kompleksowa modernizacja linii, którą można porównać do budowy polskiego odcinka Rail Baltiki (tu także docelową będzie prędkość 200 km/h) będzie sporo droższa. Zamiast szacowanych 32,5 miliardów koron oszacowanych w 2018 roku, budżet wzrósł do 57 miliardów koron (ponad 10 miliardów złotych). Drożeją materiały budowlane i robocizna, trzeba było też uwzględnić sugestię gmin zlokalizowanych przy linii.
Na początku 2020 roku czeski odpowiednik PKP PLK – Správa železnic – po raz kolejny testowała możliwości podniesienia prędkości pociągów pasażerskich do 200 km/h na odcinku od drugiego największego miasta Republiki Czeskiej – Brna, do Brzecławia tuż przy granicy austriackiej. To pierwszy odcinek, gdzie pociągi miałyby jeździć z taką prędkością, choć do tego potrzeba przebudowy kilku jednopoziomowych skrzyżowań na wiadukty i przebudowy dwóch stacji. Zakończenie tej przebudowy planowane jest na 2025 rok.
Warto dodać, że oddanie do użytku pierwszego, prawie 30-kilometrowego odcinka kolei dużych prędkości w Czechach planowane jest na 2029 roku.
Piszemy o tym tutaj.