Czeskie ministerstwo transportu potwierdziło swoje plany dotyczące uruchomienia od grudnia 2023 roku pociągu, który łączyłby Pragę z polskim wybrzeżem – napisał portal zdopravy.cz. Podobne plany, jednak szybsze, ma także prywatny operator RegioJet.
Czeskie ministerstwo transportu opublikowało na europejskiej platformie zamówień ogłoszenie dotyczące przekazania w ręce operatora České dráhy połączeń na korytarzu Praga – Wrocław – Gdynia. O tej trasie mówi się od zeszłego roku, a „Rynek Kolejowy”
jako pierwszy pisał o tym tutaj.Informacje te potwierdziło także PKP Intercity, które ma być polskim partnerem projektu. Pociąg miałby jechać z Pragi do Gdyni trasą przez Pardubice, Usti nad Orlicą, Lichkov, Kłodzko, Wrocław, Leszno, Poznań i Bydgoszcz. – Przygotowanie nowej linii o oznaczeniu R32 przebiega zgodnie z planem. Opublikowano wstępne ogłoszenie, w którym zawiadamiamy o przekazaniu tej linii w obsługę operatorowi České dráhy. Kursy mają rozpocząć się w grudniu 2023 roku – powiedział cytowany przez zdopravy.cz rzecznik czeskiego Ministerstwa Transportu.
Nie jest jednak wykluczone, że połączenie zostanie uruchomione wcześniej. Na linie trafią prawdopodobnie
nowoczesne wagony Viaggio, które przechodzą proces certyfikacji w Polsce. Pociągi poprowadzą należące do Czechów lokomotywy Siemens Vectron.
Tej trasie przygląda się także RegioJet,
o czym pisaliśmy tutaj. Nad polski Bałtyk chciałby jeździć nawet szybciej niż państwowy czeski przewoźnik.