fot. Przemysław JezierskiPociąg SuperCity Pendolino na stacji Česka Trebova, 14.05.2007
W Czechach rozpoczęła się ważna i długo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna. W dniu 3 marca 2025 r. Premier Petr Fiala i minister transportu Martin Kupka uroczyście zainaugurowali ambitny projekt modernizacji węzła kolejowego w Czeskiej Trzebowej.
Czeska Trzebowa to największa stacja towarowa i jednocześnie jeden z największych węzłów kolejowych w Czeskiej Republice, obsługujący każdej doby prawie 500 pociągów. Przebudowa Czeskiej Trzebowej to jeden z ostatnich elementów modernizacji pierwszego kolejowego korytarza transportowego, łączącego Pragę i Brno. W ubiegłym roku zakończono modernizację innego ważnego punktu na tym szlaku, jakim jest węzeł w Pardubicach.
Utrudnienia za 3 lata, koniec prac w 2031 roku
Prace rozpoczęły się z od wycinki drzew, rozbiórki starych elementów infrastruktury i przebudowy towarowej części stacji. Zasadnicze prace na stacji pasażerskiej będą prowadzone dopiero od 2028 r. Wówczas pasażerowie muszą przygotować się na szereg utrudnień. Za część pociągów regionalnych, zaczynających i kończących bieg w Czeskiej Trzebowej uruchamiana będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Na szeroko zakrojone prace budowlane przewidziano aż 6 lat. Oznacza to zakończenie inwestycji dopiero w 2031 roku.
Zakres modernizacji obejmuje całkowitą rozbiórkę istniejącej infrastruktury i budowę nowego węzła. Ułożonych zostanie 58 km nowych torów, 400 rozjazdów i kilkadziesiąt kilometrów sieci trakcyjnej. Budowniczowie zmodernizują 47 obiektów inżynieryjnych, w tym 32 mosty i 15 przepustów. W części pasażerskiej stacji powstaną 4 nowe perony, trzy dwukrawędziowe i jeden jednokrawędziowy przyległy do budynku dworca. Perony zostaną wyposażone w windy, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Mieszkańcy Czeskiej Trzebowej zyskają nową stalową kładkę nad torami, która połączy obie części miasta. Przy nowej infrastrukturze zostaną zabudowane ekrany akustyczne.
Rekordowa dotacja z CEF
Prace modernizacyjne realizuje konsorcjum wyłonionych w drodze przetargu firm: Eurovia CZ, STRABAG Rail, Chládek a Tintěra, Pardubice i Elektrizace železnic Praha. Modernizacja współfinansowana jest przez Unię Europejską z programu CEF „Łącząc Europę”. Całkowity koszt projektu wynosi aż 19,5 mld koron czeskich, z czego 7 mld to dofinansowanie UE. Jak podają Czesi, kwota dofinansowania jest najwyższą w historii dotacją otrzymaną z programu CEF. Efektem prac będzie zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości tego kluczowego węzła kolejowego. Po zakończeniu inwestycji podwyższona zostanie prędkość pociągów przejeżdżających przez stację z 60 do 80 km/h. Pasażerowie zyskają komfort w postaci wyższych peronów, wygodniejszych przejść i wind oraz elementów małej architektury.
Pociągi w Czeskiej Trzebowej od 180 lat
Stacja Czeska Trzebowa została otwarta w 1845 roku wraz z uruchomieniem linii kolejowej, łączącej Pragę z Ołomuńcem. Ważnym węzłem stała się 4 lata później, kiedy otwarto linię do Brna. Ostatnia gruntowna przebudowa węzła miała miejsce w latach 50. ubiegłego wieku. Wtedy też stację objęto elektryfikacją. Pierwszy pociąg prowadzony lokomotywą elektryczną przybył do Ceskiej Trzebowej w dniu 7 listopada 1957 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.