Czesi zakończyli studium wykonalności dla trzeciego odcinka KDP w swoim kraju. Wszystkie wskazały opłacalność inwestycji.
Czeskie ministerstwo transportu poinformowało o końcu prac nad studiami wykonalności dla linii z Pragi do Brna i Brzecławia oraz z Brna do Ostrawy. Wcześniej studium zakończono dla zachodniej KDP z Pragi do Drezna.
Jak podaje czeski portal zdopravy.cz prace nad dokumentami przedprojektowymi dla linii Praga – Brno – Brzecław rozpoczęły się w 2018 roku, natomiast dokumentacja dla odcinka Brno – Przerów – Ostrawa była tworzona od końca 2019 roku. W przypadku obu linii tworzona jest już też dokumentacja do decyzji o warunkach zabudowy.
Pierwsza część linii dużych prędkości ma zostać oddana do użytku w 2030 r. Chodzi tu o odcinek Praga-Běchovice - Poříčany, którego budowa ma się rozpocząć w 2025 r. Ma to być odcinek kluczowy, ponieważ mają z niego korzystać nie tylko pociągi z Pragi do Brna, ale też, w dalszej perspektywie, z Pragi do Hradca Kralove i Wrocławia. W 2027 r. ma się rozpocząć budowa odcinków w środkowych Czechach i w okolicach Brna, w 2029 r. planowane jest rozpoczęcie realizacji linii przez region Wysoczyny. Po linii będzie kursować kilka kategorii pociągów, z prędkością eksploatacyjna od 200 to 320 km/h. Czas przejazdu z Pragi do Brna ma się skrócić do godziny.
W przypadku linii z Brna do Ostrawy – ta linia także zostanie zaprojektowana dla prędkości 320 km/h. Dzięki temu szybkie pociągi pokonają dystans pomiędzy drugim i trzecim największym miastem kraju w ciągu godziny. Rozpoczęcie budowy planowane jest na 2025 r. na odcinku między Prosenicami a Ostrawą-Svinovem.