Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czesi i Słowacy modernizują infrastrukturę na 200 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
09-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

W Czechach i na Słowacji rozpoczynają się prace przy modernizacji linii do prędkości 200 km/h. W obu krajach nigdy wcześniej nie modernizowano infrastruktury do tak dużych prędkości. Na Słowacji prace są już w toku, natomiast w Czechach ogłoszono przetarg na roboty budowlane. Prace na gruncie mają rozpocząć się w połowie 2025 r.

Słowacy do prędkości 200 km/h dostosowują linię z Bratysławy do granicy z Czeską Republiką, będąca częścią IV Paneuropejskiego korytarza transportowego (Drezno – Praga – Budapeszt – Arad).

Inwestycja rozpoczęła się z bardzo dużym opóźnieniem. W lutym 2022 r. rozpoczęto prace na odcinku transgranicznym Kúty – Lanžhot o długości 6,8 km. Tam prędkość maksymalna ma wynosić „tylko” 160 km/h. Modernizacja głównego odcinka o parametrach 200 km/h miała rozpocząć się w 2019 i zakończyć w połowie 2023 r., jednak prace ruszyły dopiero w listopadzie 2024 r.

Do prędkości 200 km/h modernizowany jest 50-kilometrowy ciąg od zlokalizowanej na przedmieściach Bratysławy stacji Devínska Nová Ves do stacji granicznej Kúty. Paradoksalnie, jak na słowackie warunki jest to już teraz jedna z niewielu linii w kraju, na których pociągi pasażerskie osiągają prędkość 140 km/h. Szybciej jeździ się tylko na linii Bratysława – Žilina, przygotowanej do 160 km/h.

Modernizację podzielono na dwa etapy: Devínska Nová Ves – Malacky i Malacky – Kúty. Na pierwszym odcinku prace budowlane prowadzone są na szlaku Devínska Nová Ves – Zohor. Tam w torze nr 1 demontowane są stare słupy i sieć trakcyjna.

W ramach kompleksowej modernizacji przebudowane zostaną układy torowe na pięciu szlakach i czterech stacjach: Zohor, Malacky, Velké Leváre i Sekule. Nowe wysokie perony powstaną także na czterech przystankach osobowych. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna oraz systemy SRK. Przebudowane zostaną obiekty inżynieryjne, a istniejące przejazdy i przejścia przez tory zastąpią wiadukty i przejścia podziemne. Dostosowanie linii do tak dużych prędkości będzie wymagało częściowej korekty jej przebiegu. Uzyskanie parametrów 200 km/h będzie możliwe po zabudowie europejskiego systemu sterowania ruchem ERTMS/ETCS poziom 2.

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu najszybszym pociągiem z Bratysławy do stacji granicznej Kúty skróci się z obecnych 49 do około 32 minut.

Czesi, w odróżnieniu od Słowaków, przez ostatnie dekady nie marnowali czasu i środków na modernizację głównych ciągów transportowych. Przebiegające przez Republikę Czeską cztery międzynarodowe korytarze transportowe (koridory) zostały praktycznie w całości zmodernizowane i dostosowane na znacznych odcinkach do prędkości maksymalnej 160 km/h. Teraz przyszedł czas na modernizację linii na 200 km/h oraz budowę nowych tras dla kolei dużych prędkości.

Budowa pierwszych odcinków linii KDP w Czechach, podobnie jak w Polsce, ma zacząć się w 2028 r. Uzupełnieniem przyszłej sieci KDP u naszych południowych sąsiadów będzie modernizacja istniejących odcinków linii do prędkości 200 km/h. Jako pierwsza do „dwusetki” zostanie dostosowana trasą łącząca Přerov ze stolicą Moraw.

Linia Přerov – Brno to jednotorowa trasa o długości 90 km, na której maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich wynosi 100 km/h. Przygotowania do jej kompleksowej przebudowy trwały kilkanaście lat. Studium wykonalności powstało już w 2015 roku, jednak dopiero w październiku 2024 r. Správa železnic, czeski państwowy zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosił przetarg na roboty budowlane w ramach pierwszego etapu inwestycji. Mowa liczącym 9,5 km odcinku między stacjami Nezamyslice i Kojetin. Budżet przeznaczony na to zadanie wynosi 7,3 miliarda koron czeskich.

Będący przedmiotem pierwszego przetargu odcinek Nezamyslice – Kojetín będzie przebiegał głównie w nowym śladzie. Istniejąca linia jednotorowa zostanie zlikwidowana. Najważniejszą konstrukcją na nowym odcinku będzie tunel „Němčický” o długości 747 metrów, prowadzący przez wzgórze Kozlov. Prace budowlane powinny rozpocząć się w czerwcu 2025 r. i zakończyć zgodnie z wyznaczonym harmonogramem w grudniu 2028 r.

Modernizacja całej linii została podzielona na pięć etapów:
  1. Brno – Blažovice (realizacja 2028–2032)
  2. Blažovice – Vyškov (realizacja 2026–2031)
  3. Vyškov – Nezamyslice (realizacja 2027–2033)
  4. Nezamyslic – Kojetín (realizacja 2025–2028)
  5. Kojetín – Přerov (realizacja 2025–2028)

Inwestycja będzie w dużej mierze polegała na budowie linii w nowym przebiegu, co pozwoli na podwojenie jej parametrów. Prędkość maksymalna zostanie podwyższona z obecnych 100 do 200 km/h, zmieni się też system zasilania na 25kV AC. Aktualnie na odcinku Přerov – Nezamyslice występuje system zasilania prądem stałym 3kV DC, a na pozostałej części trasy do Brna pociągi zasilane są prądem zmiennym 25kV AC. Istniejące przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione tunelami i wiaduktami. Zwieńczeniem prac będzie instalacja europejskiego systemu sterowania ruchem ETCS wraz z systemem GSM-R.

Efektem szeroko zakrojonych prac będzie skrócenie czasu przejazdu do 30 minut. Obecnie najszybszy pociąg na pokonanie trasy Přerov – Brno potrzebuje godziny i 12 minut.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

Infrastruktura

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

inf. pras. PKP PLK 02 października 2024

Pierwsza decyzja środowiskowa dla linii kolejowych do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

EBI wspiera PGE miliardowym kredytem na zmiany w kolejowej energetyce

Infrastruktura

150-lecie rozwoju technologii kolejowej Siemensa w Brunszwiku

Infrastruktura

150-lecie rozwoju technologii kolejowej Siemensa w Brunszwiku

inf. pras. Siemens Mobility 24 listopada 2023

Litwa: Rusza budowa dróg dojazdowych do Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Rusza budowa dróg dojazdowych do Rail Baltiki

Witold Urbanowicz 23 kwietnia 2022

Zobacz również:

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

Infrastruktura

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

inf. pras. PKP PLK 02 października 2024

Pierwsza decyzja środowiskowa dla linii kolejowych do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

EBI wspiera PGE miliardowym kredytem na zmiany w kolejowej energetyce

Infrastruktura

150-lecie rozwoju technologii kolejowej Siemensa w Brunszwiku

Infrastruktura

150-lecie rozwoju technologii kolejowej Siemensa w Brunszwiku

inf. pras. Siemens Mobility 24 listopada 2023

Litwa: Rusza budowa dróg dojazdowych do Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Rusza budowa dróg dojazdowych do Rail Baltiki

Witold Urbanowicz 23 kwietnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5