Po wyborze najlepszej koncepcji architektonicznej w styczniu, Správa železnic wybrała twórcę dokumentacji, która ma przygotować wielki węzeł przesiadkowy Praha východ do realizacji. Pierwszy odcinek kolei dużych prędkości w Czechach wraz ze stacją ma być gotowy w 2029 roku.
Państwowy czeski zarządca infrastruktury kolejowej zakończył konkurs na koncepcję architektoniczną nowej stacji kolejowej i węzła komunikacyjnego Praha Vychod na początku roku. Správa železnic nagrodziła zwycięską koncepcję kwotą 1,2 mln koron. To, jak będzie wyglądała stacja,
można zobaczyć tutaj.
Teraz znaleziono wykonawcę dokumentacji, która ma przygotować inwestycję do przetargu na projekt i budowę stacji. Chodzi o wykonanie studium architektonicznego, przygotowanie dokumentacji do postępowania o warunkach zabudowy i przygotowanie przetargu na projekt. Wygrał projekt grupy architektów skupionych w stowarzyszeniu MP + ov Nehvizdy 2020.
Prezes czeskiego Zarządu Kolei Jiří Svoboda pochwalił tempo prac przy projektowaniu nowej praskiej stacji i ocenił, że jest szansa na jej uruchomienie, wraz z pierwszym odcinkiem czeskiego KDP w 2029, a nawet w 2028 roku. Pilotażowy odcinek KDP Polabi Praha-Běchovice – Poříčany, liczący 29 kilometrów wraz ze stacją Praha východ, ma być gotowy w 2029 roku. Będzie czterotorowy, aby umożliwić szybki ruch regionalny w kierunku Pardubic, a także by uruchamiać tu pociągi kursujące z prędkością 320 km/h.
Stacja Praha východ będzie stacja przelotową. Szybkie pociągi będą kończyć bieg na głównej praskiej stacji.