Sąsiadujący z województwem dolnośląskim Kraj Liberecki w Czechach za kilka lat zamierza zorganizować przetarg na przewozy kolejowe. Bierze pod uwagę możliwość uruchomienia pociągów, które głębiej zapuszczałyby się na terytorium Polski.
Region ze stolicą w Libercu już teraz zapowiada przetarg na obsługę linii, po których w większości kursują obecnie České dráhy. Kontrakt z tym przewoźnikiem zakończy się w grudniu 2026 roku. Polaków powinny zainteresować plany regionu w stosunku do linii Liberec – Szklarska Porębą Góra, oraz Liberec – Černousy.
Jeśli chodzi o tą pierwszą, gdzie obecnie pociągi kursują co godzinę lub dwie, region chciałby zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów nawet do 30 minut w godzinach szczytu. Co jeszcze ważniejsze: planuje się, że przynajmniej część pociągów nie skończy biegu w Szklarskiej Porębie Górnej, lecz malowniczą linią zjedzie do Jeleniej Góry. Takie postulaty nie są nowe i bez wątpienia przedłużenie tras do dużego polskiego miasta skutkowałoby podniesieniem atrakcyjności turystycznej regionu.
Jeszcze ciekawsze są plany Czechów dla linii z Liberca do miejscowości Černousy, zlokalizowanej tuż przy polskiej granicy. Z Černous istnieje linia kolejowa 344, którą można dojechać przez przygraniczny Zawidów do Wilki, a stąd, korzystając z linii 290 do Mikułowej i, po linii 274, do Zgorzelca lub Gorlitz. Taki właśnie projekt rozważają Czesi.
openrailwaymap.org
Wymagało by to jednak zaangażowania PKP Polskich Linii Kolejowych, które są zarządcą wspomnianych linii. Stan linii 344 jest bowiem zły i pozwala na osiąganie prędkości 30 km/h, natomiast linia 290 jest w niewiele lepszym stanie i pozwala pociągom towarowym poruszać się z prędkością 50 km/h (po obu liniach kursują pociągi prowadzone przez PKP Cargo). Niewiele lepiej jest na linii 274, po której, na odcinku od Mikułowej do Zgorzelca obecnie można jeździć z prędkością 50 -60 km/h.
Co ciekawe, region zamierza odkupić od Kolei Czeskich 16 wagonów motorowych serii 840, wyprodukowanych przez Stadlera. Jest to możliwe, ponieważ przy okazji zakupy tych pojazdów dla linii Liberec – Harrachov – Szklarska Poręba, region zagwarantował sobie prawo ich pierwokupu.