Czesi znów sprawdzają możliwości przyspieszenia pociągów na konwencjonalnej infrastrukturze do 200 km/h. Odbyły się kolejne testy, w których sprawdzano zachowanie się pojazdów i infrastruktury przy tej prędkości. W szczególności sprawdzano nowe konstrukcje mostowe, których montaż planuje się także na liniach dużych prędkości w Czechach.
Przejazdy z prędkością w przedziale od 160 do 200 km/h sprawdzano na odcinkach Soběslav – Doubí u Tábora (7 kilometrów) oraz Sudoměřice u Tábora – Votice (około 16 kilometrów). Odcinki te zlokalizowane są na świeżo zmodernizowanej linii z Pragi do Czeskich Budziejowic. Testy miały miejsce między od 23 do 26 października.
Odcinek Sudoměřice – Votice został zaprojektowany dla prędkości 170 km/h dla pociągów konwencjonalnych i dla prędkości 200 km/h dla pociągów z wychylnym pudłem (Koleje Czeskie dysponują kilkoma sztukami składów Pendolino z takimi pudłami), odcinek Soběslav – Doubí przeznaczony jest dla maksymalnej prędkości 185 km/h dla składów klasycznych i 200 km/h dla Pendolino. Testy klasycznego zestawu Vectron + wagony miały miejsce przy prędkości 200 km/h.
Nowe mosty wymagają sprawdzenia– Wyniki przejazdów testowych zostaną poddane ocenie pod kątem możliwości zastosowania nowych obiektów mostowych na liniach dużych prędkości, czyli dla prędkości 300 km/h. Testy zostały zaplanowane w taki sposób, aby miały minimalny wpływ na kursowanie regularnych pociągów – poinformował czeski odpowiednik PKP PLK – Správa železnic. W testach brała udział lokomotywa Siemens Vectron, która jest własnością zarządcy. Dołączono do niej dwa klasyczne wagony pasażerskie drugiej klasy.
Za badanie mostów, odpowiedzialność wzięła Politechnika Czeska w Pradze. Sprawdzano także zachowanie się lokomotywy i wagonów w tunelach przy prędkości powyżej 160 km/h oraz sprawdzeniu komfortu ciśnieniowego pasażerów. Jak podaje portal zdopravy.cz, przedmiotem pomiarów było także określenie efektów aerodynamicznych przejeżdżającego pociągu przy peronach na linii.
Na razie testyW najbliższym czasie planuje się zmianę konfiguracji ETCS na linii w taki sposób, aby umożliwiał jazdę z prędkością 200 km/h. Przejazdy pomiarowe składów Pendolino po wskazanych odcinkach będą mieć miejsce w 2024 roku.
W 2020 roku Czesi sprawdzali możliwość kursowania z prędkością 200 km/h na innym fragmencie linii, pomiędzy Brnem a Brzecławiem.
Piszemy o tym tutaj. W planach Kolei Czeskich jest wprowadzenie na tory nowych zespołów trakcyjnych, które będą mogły
rozpędzić się właśnie do 200 km/h. Podobne składy
kupi też od Pesy RegioJet. Na razie nie wiadomo czy i kiedy dojdzie do podniesienia prędkości szlakowej pociągów między Pragą a Czeskimi Budziejowicami. Nie stanie się to jednak szybciej niż za rok.