Ministerstwo transportu Republiki Czeskiej pracuje nad organizacją przetargu na nowe trasy dla pociągów dalekobieżnych. Pociągi, głównie ekspresowe, miałyby jeździć od grudnia 2023. Czesi zakładają, że część z nich dotrze do Wrocławia.
Czeskie ministerstwo transportu, jak podaje portal zdopravy.cz, jest zdeterminowane, aby ogłosić przetarg na organizację przewozów na kilku trasach z Pragi na południe Czech i do Austrii, a także m.in. z Czeskich Budziejowic do Brna. Na liście jest też zupełnie nowa linia Ex32 na trasie Praga – Pardubice – Letohrad – Lichkov – Kłodzko – Wrocław.
– Obecnie rozmawiamy na temat otwarcia takiego połączenia ze stroną polską – powiedział czeskim dziennikarzom Ondřej Michalčík, dyrektor Departamentu Transportu Publicznego w czeskim ministerstwie transportu. Zaznaczył, że stworzeniu nowej relacji dla pociągu ekspresowego Praga – Wrocław sprzyja przeprowadzona przed laty elektryfikacja odcinka od Ústí nad Orlicą przez Letohrad do Lichkova i dalej do granicy. Z tego ostatniego zelektryfikowanego fragmentu korzystają zresztą pociągi Kolei Dolnośląskich, których kursowanie wydłużono z Międzylesia do Lichkova.
Michalčík dodaje, że zainteresowanie Polaków i Czechów takim połączeniem rośnie, a ciągle brakuje go w rozkładzie jazdy. Udowadniają to liczne indywidualne podróże Polaków do Czech, a także zainteresowanie kursami Flixbusa z Wrocławia do Pragi. Warto w tym miejscu przypomnieć, że uruchomione dwa lata temu
weekendowe pociągi Leo Express Praga – Wrocław – Praga cieszyły się dobrą frekwencją. Niestety zatrzymała je pandemia, a do pomysłu, z uwagi na ograniczoną liczbę taboru LE, nie powrócono.
Z kim rozmawia czeski departament transportu? Zapewne z polskim odpowiednikiem, także w resorcie transportu. Uruchomienie takiego pociągu we współpracy z PKP Intercity znacznie uprościłoby proces uzyskiwania pozwoleń. Już wcześniej czeskie ministerstwo zapowiadało z resztą uruchomienie pociągi
w ramach kontraktu Ex32 przez Wrocław i Poznań aż do Gdyni. Wcześniej zapowiadano, że od grudnia 2023 będzie je obsługiwał państwowy operator, České dráhy. Jeśli tak się stanie, prawdopodobnie pasażerów, przynajmniej do Wrocławia,
zabiorą nowoczesne wagony Viaggio, które mają już za sobą proces badań w Polsce. To bardzo dobra informacja, wagony te komfortem przewyższają wszystko, co w ostatnich latach wprowadziło na tory PKP Intercity.