Czesi odpowiednik PKP PLK – Správa železnic – wybrały wykonawcę dokumentacji, która ma zbliżyć Czechów do budowy odcinka kolei dużych prędkości pomiędzy Ostrawą a Przerowem.
Jak pisze portal zdopravy.cz, w ponad rok po ogłoszenie przetargu udało wybrać firmy, które będą odpowiedzialne za zdobycie decyzji o warunkach zabudowy dla prawie 80-kilometrowego odcinka linii dużych prędkości, która powstanie między Ostrawą a Prosenicami, położonymi 5 kilometrów na północ od węzła kolejowego Przerów.
Czescy dziennikarze zauważają, że kiedy w przetargach na projektowanie linii kolejowych oferty są niemal zawsze droższe od oczekiwanych przez kolejowego zarządcę, w wypadku zadań mających przygotować budowę linii KDP w Czechach propozycje cenowe są niemal zawsze pod poprzeczką cenową.
Czesi podzielili przetarg na dwa zadania. O pozwolenia dla odcinka Prosenice – Hranice na Morawie ma zadbać konsorcjum AFRY CZ, ÅF-Infrastructure AB i Sagasta (za prawie 140 milionów koron, czyli 25 milionów złotych), odcinkiem Hranice na Morawie – Ostrawa zajmie się natomiast konsorcjum firm z grupy Sudop. Konkurenci mają jeszcze prawo do odwołań i protestów.
Dwutorowa linia ma być poprowadzona na większości przebiegu wzdłuż istniejącej trasy, ma jednak pozwalać na osiągnięcie prędkości 350 km/h, co umożliwić skrócenie czasu przejazdu między Ostrawą a Przerowem o 15 minut. Obecnie najszybsze składy przemierzają ten odcinek w 50 minut.
Správa železnic planuje rozpoczęcie budowy odcinka KDP, który wpłynie także na ruch międzynarodowy z Polską, w 2025 roku. Warto przypomnieć, że obecne plany zakładają gruntowną modernizację linii Przerów – Brno.
Za kilka lat pojedziemy po niej z prędkością 200 km/h.