Koleje Czeskie są zmęczone stanem infrastruktury kolejowej u swoich sąsiadów. Po wykolejeniu swojego pociągu Pendolino w Żylinie napisały list do Słowackich kolei.
Koleje Czeskie uruchamiają całą masę pociągów, które łączą Czechy ze Słowacja. Zwłaszcza na północnym korytarzu – z Ostrawy do Żyliny, jest ich bardzo dużo. Jednym z flagowych połączeń tutaj jest ekspres z Pragi do Koszyc, gdzie kursuje Pendolino. To najszybsze połączenie łączące oba miasta.
1 marca temu doszło do wykolejenia tego pociągu. Przyczyną jego wypadnięcia z szyn, do której przyznają się Słowacy, był zły stan rozjazdów w stacji Żylina. To przelało czarę goryczy.
Jak informuje portal zdropavy.cz, České dráhy skierowały do zarządcy słowackiej infrastruktury (ŽSR) pismo, w którym wzywa go do poprawy "krytycznego" stanu torów i rozjazdów na terytorium Słowacji.
– Dzięki naszym maszynistom, którzy jeżdżą m.in. pociągami Pendolino do Koszyc, zidentyfikowaliśmy konkretne punkty na infrastrukturze, które wymagają jak najszybszej naprawy z uwagi na ich krytyczny stan – powiedział Jiří Ješeta z zarządu Kolei Czeskich.
Na liście uwag znajdują się takie dotyczące m.in. złej geometrii torów, uszkodzonych podkładów, licznych wychlapów, problematycznych rozjazdów. – Wynikające z tego opóźnienia pociągów generowane na Słowacji mają wpływ na opóźnienia w naszym kraju i zakłócają cały ruch w Czechach. Jednocześnie rosną nam koszty utrzymania pojazdów poruszających się po infrastrukturze ŽSR. Mamy do czynienia z silniejszym zużyciem zestawów kołowych, z awariami zawieszenia, a nawet silników trakcyjnych i wrażliwej elektroniki. Bardzo często potrzebujemy pojazdów rezerwowych aby obsługiwać połączenia na Słowacje – można przeczytać w piśmie do Słowaków.
České dráhy zwróciły się do słowackiego zarządcy o jak najszybsze naprawy wskazanych elementów linii i przedstawienie harmonogramu prac naprawczych, które doprowadzą do usunięcia usterek.
Na razie nie ma jeszcze odpowiedzi Słowaków. Stacja Żylina i cały węzeł kolejowy gdzie doszło do wykolejenia znajduje się obecnie w zaawansowanej przebudowie. To największa tego typu modernizacja na Słowacji.