fot. Love Peace Trains / Adam HomulickiZdewastowana linia Czempiń - Śrem
Pomysł na budowę linii kolejowej z Konina do Turku ma coraz mniejsze szanse na urzeczywistnienie. W zachodniej części Wielkopolski Kolej Plus także rodzi się w bólach.
W Wielkopolsce do programu Kolej Plus samorządy zgłosiły 5 projektów. To rewitalizacja linii Czempiń – Śrem, Kąkolewo – Gostyń (w Kąkolewie linia 360 łączy się z linią 14, którą dojeżdża się do Leszna), Międzychód – Szamotuły, rewitalizacja linii Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec i budowa linii z Konina do Turku. Ostatnia linia nigdy nie dotąd nie istniała.
Kolei do Turku raczej nie będzie
Jak informuje wielkopolska „Wyborcza”, miasto Konin właśnie powiedziało „nie” dla dofinansowania studium dla powstania linii. Miasto miało dołożyć do niego 50 tysięcy złotych. Prezydent Konina Piotr Korytkowski ocenił, że w czasach pandemii miasta nie stać na tworzenie dokumentacji, której efekt będzie co najmniej niepewny. Radni Konina, za rekomendacją prezydenta, na posiedzeniu komisji finansów oficjalnie zagłosowali przeciw i nie dołożą się do prac studialnych, których łączny koszt szacuje się na 1,5 mln złotych. Połowę z tej sumy miał wyłożyć urząd marszałkowski, a wstępne plany miały być gotowe do późnej jesieni.
Sceptycznie do linii Konin – Turek odnoszą się też kolejowi eksperci cytowani przez „Wyborczą”. – (…) Budowa nowej, 40-kilometrowej linii, choćby jednotorowej, to co najmniej 1 mld zł. Takie przedsięwzięcie ma sens tylko wtedy, gdy codziennie z pociągów będzie korzystać powyżej 10 tys. osób. Na tej trasie nie ma szans na uzyskanie takiej frekwencji. W mojej ocenie, w tym przypadku trudno byłoby uzyskać wynik lepszy od 1 tys. pasażerów każdego dnia. Trasa z Konina do Turku nie łączyłby się z inną linią kolejową w Turku. To jeszcze bardziej obniża możliwości wykorzystania takiej linii – powiedział w rozmowie z gazetą Piotr Malepszak, były członek zarządu Kolei Dolnośląskich i były wiceprezes CPK. Wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak, także uważa, że realizacja inwestycji, według założeń Kolej Plus, do 2028 roku, jest mało realna.
Co z linią Szamotuły – Międzychód?
Problemy z pieniędzmi od małych samorządów są także w zachodniej Wielkopolsce. Opracowanie studium wykonalności dla linii Szamotuły – Międzychód przez Sieraków i Chrzypsko staje pod znakiem zapytania. Na przykład radni z gminy Chrzypsko Wielkie nie zgodzili się, po głosowaniu, na przekazanie 74 tysięcy złotych na dokumentacje. Tłumaczą, że budżet świeci pustkami, a ponadto boją się kosztów utrzymania linii w przyszłości.
Koszt realizacji wszystkich pięciu pomysłów z Wielkopolski mógłby dobić do 2 lub nawet 3 miliardów złotych, tymczasem budżet całego Kolej Plus to ok. 6,6 mld złotych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.