Od 15 grudnia, czyli od momentu wprowadzenia w życie nowego rozkładu jazdy pociągów, PKP Intercity uruchamia kilkanaście pociągów IC i TLK bez wagonów pierwszej klasy. Przyczyny są różne.
Czytelnicy „Rynku Kolejowego” coraz częściej informują o braku wagonów 1. klasy w składach IC i TLK. Naliczyli ich kilkanaście. Nie ma ich w pociągach Rozewie, Drwęca, Stoczniowiec, Zamoyski, Lednica, Witos, Tuwim, Krasiński, Wielkopolanin, Ukiel, Roztocze, Matejko. Do 4 stycznia wagonu pierwszej klasy nie posiadał także TLK Narew. Zapytaliśmy PKP Intercity o to, dlaczego w pociągach brakuje wagonów o podwyższonym komforcie. Operator tłumaczy to na wiele sposobów.
– W pociągach Drwęca i Stoczniowiec, w związku z niewielkim zainteresowaniem podróżnych przejazdami tą klasą, zaplanowano kursowanie zmodernizowanych wagonów AB (z klasą 1. i 2.). Zostaną one włączone do składów pociągów po ich przekazaniu przez dostawcę. Zgodnie z deklaracją wykonawcy pierwsze wagony powinny być oddane w I kwartale 2020 r. – napisała Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity. Za budowę tych wagonów odpowiedzialna jest Pesa, która pierwszy z gotowych wagonów pokazała na targach Trako 2019.
Kontrakt na przebudowę łącznie 40 wagonów do standardu AB warty jest 165 milionów (możliwa jest jeszcze opcja na modernizację dodatkowych 20 pojazdów).
– Wagony klasy pierwszej w pociągach Zamoyski, Lednica i Witos, jak wskazują analizy frekwencji, były niewykorzystane. Natomiast pociągi Tuwim, Krasiński, Wielkopolanin, Ukiel, Roztocze i Matejko zgodnie z planem zestawione są ze zdeklasowanych wagonów klasy pierwszej – wyjaśnia przedstawicielka PKP Intercity. Taki wagon jest też w TLK Rozewie na części trasy. Rezerwacja miejsca w nim nie jest jednak łatwa. Pasażer musi znać numer takiego wagonu.
– PKP Intercity dysponuje wagonami 1. klasy w liczbie zapewniającej obsługę składów, do których są przypisane, oraz niezbędną rezerwę – zapewnia jednak biuro prasowe PKP Intercity. Do realizacji rozkładu jazdy 2019/2020 PKP Intercity
korzysta z wagonów wypożyczonych od słowackich kolei (24 sztuki) ZSSK i Kolei Czeskich (55). Liczba ta wzrośnie w sezonie letnim.
PKP Intercity w końcu 2019 roku miało problemy z zestawianiem pociągów
z wagonami restauracyjnymi. Brakowało ich, ponieważ przechodziły naprawy i przeglądy, a nie było dla nich zastępstwa (FPS jest w trakcie przebudowy wagonów 1. klasy na restauracyjne, będą jednak gotowe w lipcu 2020). Obecnie sytuacja wróciła już do normy.