Od 21 lipca ponownie możliwy jest przejazd po fragmencie linii kolejowej 285 od Świdnicy Przedmieścia do Sobótki Zachodniej. Oznacza to, że prace przy modernizacji tej dolnośląskiej linii osiągnęły półmetek.
Przy przejazdach kolejowych na linii 285 stanęły tablice informacyjne dla kierowców o treści „Uwaga, ruch wznowiony, prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności”. Na razie fragment linii będzie otwarty dla ruchu towarowego. Przejadą po nim także pociągi robocze, wykorzystywane do remontu pozostałej części linii. Na skrzyżowaniu z drogą krajową, pociąg przejedzie dopiero po wstrzymaniu ruchu na drodze przez obsługę pociągu. Na wszystkich skrzyżowaniach, do czasu przygotowania urządzeń przejazdowych ruch będzie ograniczony do 20 km/h.
– Ułożony został nowy tor, wymieniono rozjazdy. Prace poprzedziło usunięcie starych szyn i podkładów oraz wzmocnienie podtorza i odwodnienie terenu. Ważnym zakresem prac była gruntowna renowacja blisko 30 obiektów inżynieryjnych. Prace objęły m.in. wiadukt kolejowy nad ul. Śląską w Świdnicy. Kolejne prace to przebudowa i budowa peronów. Na stacji Sobótka Zachodnia wymienione będą pozostałe rozjazdy. Wybudowany zostanie nowy peron, przy którym z obu stron będą się zatrzymywały pociągi. Między Świdnicą a Sobótką podróżni zyskają oczekiwany standard obsługi na pięciu przystankach (Świdnica Przedmieście, Pszenno, Marcinowice Świdnickie, Szczepanów, Sobótka Zachodnia) – poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Czas na odcinek Sobótka – Wrocław
Wykonawca prac Schweerbau i SBM przygotował już materiały do prac na na kolejnym odcinku od strony Sobótki w kierunku Wrocławia. Zostanie zdemontowany stary tor, wzmocnione będzie podtorze. W rejonie Bielan Wrocławskich i Domasławia blisko linii kolejowej są przygotowane podkłady. Znacznych nakładów pracy wymaga uporządkowanie terenu obok toru, po którym będą prowadzone przewozy pasażerskie. Przed wykonawcą m.in. prace związane z udrożnieniem i odnowieniem odwodnienia, usunięciem samosiejek. Już wycięto część krzaków i drzew, które przez kilkanaście lat wyrosły na nasypie kolejowym. Wykonano niektóre roboty m.in. przy przepustach - zakres prac możliwy do wykonania przy czynnym ruchu kolejowym.
Na terenie Wrocławia będą dwa przystanki: Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce. Ich lokalizację ustalono w dogodnych dla pasażerów miejscach. Przystanek Wrocław Partynice będzie bliżej ul. Zwycięskiej po obydwu stronach drogi i przejazdu kolejowego. Wrocław Wojszyce zostanie przeniesiony na ul. Grota-Roweckiego, a perony będą po obu stronach ulicy. Takie rozwiązanie maksymalnie ograniczy czas zamknięcia przejazdów w trakcie kursu pociągów.
Modernizacja zakończy się później
Pierwotnie na całej 60-kilometrowej trasie będziemy jeździć z prędkością 100 km/h. Pierwotnie PKP PLK zapowiadały zakończenie modernizacji na przełomie 2020 i 2021 roku. Dziś wiemy, że stanie się to później.
– Dodatkowy zakres prac, zwiększający przyszłe wykorzystanie linii i stacji w Kobierzycach, wymagał więcej czasu na realizację projektu. Zakończenie prac przewidziano na koniec 2021 r. – czytamy w komunikacie PKP PLK.
Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Gł. – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.
Co z odcinkiem Świdnica – Jedlina-Zdrój?
Równolegle toczą się też prace na odcinku linii 285 od Świdnicy do Jedliny. Tam ich koniec zaplanowano na końcówkę 2020 roku, jednak i one potrwają dłużej.
Otwarcie całej linii 285 dla ruchu pasażerskiego pozwoli na stworzenie zupełnie nowych możliwości dojazdu do Wrocławia i Świdnicy i przejęcie przez ruch kolejowy części przejazdów realizowanych autami. Co ważne: zostaną stworzone warunki do ruchu turystycznego. Jedlina zlokalizowana jest bowiem pomiędzy Górami Sowimi i Wałbrzyskimi. Sama linia jest niezwykle malownicza i przechodzi m.in obok zamku Grodno i Jeziora Bystrzyckiego.
Postęp prac na tym odcinku
można zobaczyć tutaj.