PKP Intercity zmieniły zestawienia części pociągów obsługiwanych dotychczas zmodernizowanymi jednostkami serii ED74. Przewoźnik tłumaczy to chęcią zaoferowania podróżnym większej liczby miejsc siedzących. Wbrew wcześniejszym planom tzw. Edyty nie pojechały też do Zakopanego.
Jednym z rozważanych scenariuszy wykorzystania czterowagonowych jednostek ED74 w nowym rocznym rozkładzie jazdy było wykorzystanie ich
na trasie z Krakowa do Zakopanego. Ostatecznie 15 grudnia te pojazdy nie pojechały jednak na podgórską trasę. PKP Intercity tłumaczy, że zdecydowało się na skierowanie pod Tatry dwóch innych pociągów, w tym jednego zapewniającego bezpośredni dojazd do odleglejszych miejscowości (wcześniej analizowana była możliwość uruchomienia trzech par wahadłowych kursów do i z Krakowa).
„Osterwa” i łącznik do „Przemyślanina”
Pociągi te są obsługiwane zupełnie innym taborem. – Od 15 grudnia do Zakopanego kursują codziennie składy wagonowe zapewniające większą podaż miejsc niż jednostki ED74 – mówi Anna Zakrzewska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Pierwszym z nowych kursów jest IC „Osterwa” w wydłużonej relacji Szczecin – Zakopane – Szczecin, który dotychczas rozpoczynał i kończył bieg w Krakowie.
Drugim z nowych pociągów jest kurs oznaczony numerem 33107 (kategoria IC, w rozkładzie jazdy PKP PLK funkcjonuje pod nazwą „Przemyślanin”). Kursuje on pomiędzy Krakowem a Zakopanem i odjeżdża ze swojej stacji początkowej po 6:00 rano. – Jest on skomunikowany z pociągiem „Przemyślanin” ze Świnoujścia i Ustki – wskazuje nasza rozmówczyni. W kierunku przeciwnym odjazd z Zakopanego zaplanowano na 19:54, a w Krakowie również zapewniona jest przesiadka do kursu do Świnoujścia.
„Edyty” zbyt mało pojemne na najpopularniejszych kursach
Jak więc wykorzystywane są jednostki ED74? – W rozkładzie na sezon 2024/2025 obsługują one trasy Lublin – Kielce – Wrocław, Lublin – Kielce – Kraków i Lublin – Kielce – Katowice – informuje przedstawicielka narodowego przewoźnika. Są to relacje, w których „Edyty” kursowały również w ramach grafiku połączeń obowiązującego do 14 grudnia.
W części przypadków tabor został jednak zmieniony, bo PKP Intercity chciało zaoferować podróżnym więcej miejsc siedzących niż do tej pory. – TLK „Spodek” Katowice – Poznań – Katowice jest zestawiony z wagonów. IC „Pułaski” Kraków – Poznań – Kraków jest zaś obsługiwany składem zespolonym Flirt – stwierdza Anna Zakrzewska. Tłumaczy, że to najpopularniejsze pociągi, które do tej pory były realizowane zespołami trakcyjnymi serii ED74.