Zakończyła się już stricte kolejowa część przygotowań do wznowienia ruchu towarowego przez przejście graniczne Czeremcha – Wysokolitowsk. Nieużywana od ośmiu lat linia kolejowa nr 43 znów jest przejezdna, a składy towarowe pojadą nią 60 km/godz. Roboty kosztowały ok. 28 mln zł i sfinansowano je z budżetu państwa.
W zeszłym tygodniu opisywaliśmy na naszych łamach
działania MSWiA, które mają doprowadzić do istotnego zwiększenia przepustowości polsko-ukraińskich i polsko-białoruskich przejść granicznych. Inwestycje obejmują także kilka terminali kolejowych (wyłącznie na granicy z Białorusią). Najważniejszą z nich wydają się
prace w Czeremsze, dzięki którym wznowiony ma zostać ruch pociągów towarowych do białoruskiej stacji Wysokolitowsk.
Sprawny przewóz towarów ma być jednym z priorytetów PLKAby odprawa była możliwa, konieczne były jednak także roboty po stronie kolei. Te zrealizowały już PKP Polskie Linie Kolejowe. – Dzięki kolejnym zakończonym zadaniom tworzymy coraz lepsze możliwości dla transportu towarów koleją. To jeden z celów Krajowego Programu Kolejowego. Zakończyły się prace za około 28 mln zł na linii kolejowej nr 43 od Czeremchy do granicy z Białorusią – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK, dodając, że trasa jest już obecnie fizycznie przejezdna.
– Roboty objęły remont torów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz stację w Czeremsze – wylicza przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Tor klasyczny zastąpiono bezstykowym, ma pozwolić na obniżenie poziomu generowanego przez pociągi hałasu. Zgodnie z zapewnieniami PKP PLK wzrosło przy tym bezpieczeństwo, bo wymieniono urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
W Czeremsze powstało stanowisko do obserwacji cysternNa czeremszanskiej stacji zmodernizowane zostało dziewięć torów. Powstało też staowisko do obserwacji wagonów-cystern. – Stacja została więc przystosowana do obsługi pociągów towarowych – konkluduje Mirosław Siemieniec. – Lepszą obsługę ładunków umożliwi wyremontowana rampa do przeładunku towarów – dodaje. Bezpieczeństwo w obrębie stacji podniosły natomiast dodatkowe zabezpieczenia dwóch przejazdów kolejowo-drogowych.
Na wyremontowanym odcinku o długości ok. 6 km pociągi pojadą z maksymalną prędkością 60 km/godz. Ważny w ruchu towarowym parametr dopuszczalnego nacisku na oś wyniesie 221 kN. – Wykonawcą robót był Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu sp. z o.o. Zadanie było finansowane ze środków budżetowych – informuje rzecznik PKP PLK.