Czesi przechodzą z zasilania prądem stałym na prąd zmienny na kolejowej trasie z Brzecławia do Przerowa. W związku z pracami na odcinku Nedakonice – Říkovice, przez ponad trzy tygodnie, ruch pociągów prowadzony będzie trakcją spalinową. Następnie prowadzone będą dwumiesięczne testy nowego systemu.
Od 14 czerwca na fragmencie magistrali z Brzecławia do Przerowa, z której korzystają także pociągi międzynarodowe z Polski, a dokładnie na odcinku Nedakonice – Říkovice, rozpocznie się przebudowa systemów zasilania. Czesi rozpoczynają stopniowe przechodzenie z zasilania prądem stałym na prąd zmienny 25 kV AC. To pierwsze takie działania u naszych południowych sąsiadów.
– Jak poinformował rzecznik czeskiego zarządcy (Správa Železnic), Dušan Gavenda, w pierwszej fazie od 14 czerwca zostanie wyłączona na 12 dni sieć trakcyjna na odcinku z miejscowości Moravské Písek do Tlumačova. Odcinek będzie obsługiwany przez pociągi z lokomotywą spalinową. – Od Nedakonic do Otrokovic będą stopniowe wyłączenia jednego toru. W części wyłączonej z ruchu będzie zatem ruch jednotorowy, w pozostałych częściach między Moravským Pískiem i Tlumačovem będzie kontynuowany ruch na obu torach. Pod koniec tego etapu zostanie zabudowane tymczasowe połączenie między dwoma systemami w Otrokovicach – wyjaśnił Gavenda.
Analogicznie do tych prac, te same roboty zarządca przewiduje przez kolejnych dwanaście dni od 3 lipca na odcinku od Otrokovic do Říkovic. – Pod koniec prac tymczasowe przejście między systemami zasilania zostanie zdezaktywowane, tak by od 14 lipca na całym odcinku Nedakonice – Říkovice uruchomić zasilanie na 25 kV AC – podkreśla Gavenda.
Następnie Czesi zapowiadają dwumiesięczną testową eksploatację nowego systemu. Jak wskazuje rzecznik, nie przewiduje się już ograniczeń ruchu, z wyjątkiem tylko dwóch krótkich nocnych zamknięć.
Zmiany uderzą w Leo Express
W związku z tymi zmianami Leo Express zakończy operowanie na trasie Praha – Staré Město w powiecie Uherské Hradiště. Posiadane przez tego przewoźnika jednostki Stadler Flirt nie są przystosowane do zasilania prądem zmiennym. W momencie zakupu składów nie było jeszcze wiadomo, że Czesi będą dążyć do zmiany systemu zasilania sieci trakcyjnej. Były jednak tylko dwa dziennie połączenia LE na tej trasie.
Czechy swoje plany przekształcenia zasilania z sieci trakcyjnej innym prądem ogłosiły w 2017 roku. Odejście z 3kV DC na 25kV AC ma objąć ok. 1796 kilometrów tras sieci krajowej, głównie na północy i zachodzie kraju.
Kiedy zmiany w Polsce?
W Polsce o potrzebie przejścia z systemu zasilania prądem stałym 3kV DC na zmienny 25kV AC mówi się zwłaszcza w kontekście budowy szybkich połączeń kolejowych do CPK. Są już pierwsze przetargi zapowiadające przejście na nowy system. Obecne stosowane rozwiązanie określane jest jako nieefektywne ekonomicznie – zwłaszcza przy dużym zapotrzebowaniu mocy np. przy dużych prędkościach pociągów. Różne systemy zasilania są jedną z ważniejszych barier dla interoperacyjności kolei w Europie. Generalnie kraje na południe i wschód od Polski stosują system 25 kV, a np. Niemcy, Austria i Szwajcaria - 15 kV.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.