Rada Ministrów Republiki Czeskiej uzgodniła z regionami kształt umowy dotyczącej finansowania regionalnego transportu kolejowego od roku 2020. Zgodnie z jej założeniami samorządy za każdą wydaną na transport kolejowy koronę dostaną z budżetu państwa około 30 halerzy dofinansowania. Roczna łączna wysokość dotacji obciąży budżet kwotą 2,9 mld koron.
Nowa umowa o finansowaniu regionalnych przewozów kolejowych pomiędzy państwem a krajami (odpowiedniki województw) zastąpi tzw. memorandum kolejowe, które nie było w pełni umocowane prawnie. Wielokrotnie było przez obie strony w przeszłości podważane. Z tego też powodu stan dotychczasowy nie gwarantował stabilności finansowej w dłuższej perspektywie, co skłoniło ministerstwo transportu do uregulowania niejasnych zasad.
Prawie 3 mld koron dofinansowania
Projekt umowy o regularnych dotacjach dla regionów na kolejowe przewozy pasażerskie gabinet premiera Sobotki przyjął już w marcu tego roku. Umowa przewiduje przekazanie krajom łącznie około 2,9 mld koron każdego roku. Wysokość dofinansowania ma być corocznie korygowana o wskaźnik inflacji. Dotacja będzie mogła być wykorzystana wyłącznie na połączenia w relacjach, w których w dni robocze uruchamiane są co najmniej 4 pary pociągów. Umowa będzie obowiązywać w latach 2020-2034.
– Rząd zobowiązał się, że we współpracy z krajami zapewni dostępność transportową mieszkańcom, zagwarantuje mobilność siły roboczej, zapewni dostępność usług publicznych, socjalnych, szkolnictwa i służby zdrowia za pośrednictwem regionalnego transportu kolejowego – podsumował przewodniczący Związku Krajów (Asociace krajů – odpowiednik Konwentu Marszałków Województw) i hetman (marszałek) kraju południowomorawskiego Michal Hašek.
Nie ma obowiązku przetargu
Ministerialny projekt nie uwzględnił zaleceń Izby Gospodarczej, która postulowała, aby przyznanie dotacji było uwarunkowane przeprowadzeniem przetargu na operatora kolejowego, który obsługiwałby konkretny region. Przetargów domagają się także prywatni przewoźnicy kolejowi – obawiają się oni, iż w innym przypadku rynek może pozostać dla nich zamknięty. W ten sposób mieliby na tym stracić podróżni jak i budżet.
Większość połączeń kolejowych w Republice Czeskiej jest dofinansowywana. Państwo za pośrednictwem ministerstwa transportu wyrównuje tzw. udokumentowaną stratę w połączeniach pospiesznych. Kraje natomiast z pieniędzy własnych i zyskanych z dotacji państwowych finansują regionalne połączenia osobowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.