fot. Jan Sapák, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
Choć modernizacja trasy łączącej Brno i węzeł kolejowy Česká Třebová na magistrali z Ostrawy do Pragi pochłonęła 10 mld koron czeskich, co w przeliczeniu odpowiada dziś ok. 2 mld zł, czas przejazdu niektórych pociągów dalekobieżnych z Pragi do Brna będzie dłuższy niż przed rozpoczęciem realizacji prac. Jakkolwiek wynika to z prac realizowanych na odcinku Česká Třebová – Praga, nietrudno o mimowolne skojarzenia z przedłużającymi się utrudnieniami między Warszawą a Poznaniem.
Od 1 lipca pociągi dalekobieżne z Pragi do Brna pojadą ok. 30 minut krócej niż dotychczas, kiedy odcinek Česká Třebová – Brno był modernizowany w ramach dużego projektu inwestycyjnego o wartości 10 mld koron czeskich. Wynika to jednak z zakończenia objazdów przez Havlíčkův Brod i Žďár nad Sázavou w kraju Wysoczyna, podczas których odcinek Blansko – Adamov – Brno był całkowicie zamknięty, a obsługa kolejowa tymczasowo zastąpiona autobusową. Porównując natomiast planowane czasy przejazdu w porównaniu z sytuacją sprzed rozpoczęcia realizacji prac, trudno nie zauważyć braku postępów. W przypadku niektórych połączeń ma wręcz miejsce regres.
Wyraźnie wydłużył się czas przejazdu w przypadku pociągów RegioJet. Jak podaje portal zdopravy.cz, przewoźnik dwa lata temu pokonywał trasę z Pragi do Brna w 2 godziny i 26 minut, natomiast w tym momencie czas czas przejazdu ma wynieść 2 godziny i 34 minuty. W przeciwnym kierunku ma natomiast miejsce wydłużenie czasu przejazdu z 2 godzin i 31 minut do 2 godzin i 42 minut, co oznacza 11-minutowy regres. Pociągi ČD z Pragi do Brna będą jeździły 2 godziny i 35 minut, tak jak przed modernizacją, natomiast w przeciwnym kierunku przyspieszą “aż” o 1 minutę, osiągając czas przejazdu 2 godziny i 33 minuty. Warto dodać, że w 2019 czas przejazdu pociągów ČD wynosił 2 godziny i 30 minut, dlatego brak postępów jest ewidentny.
Wynika to jednak do pewnego stopnia z obiektywnych czynników. Choć na odcinku Brno – Česká Třebová pociągi przyspieszyły, na pogorszenie czasu przejazdu wpływa realizowana modernizacja krętego odcinka nad rzeką Tiché Orlice w rejonie miasta Brandýs nad Orlicí. Dopiero jej zakończenie powinno zakończyć czas utrudnień. Ponadto Správa železnic, zarządca infrastruktury, postanowił zwiększyć rezerwy w rozkładzie jazdy. – Z naszego punktu widzenia rozkład jazdy powinien być wiarygodny i powtarzalny. Dlatego zwiększamy rezerwy w czasach przejazdu podczas konstruowania rozkładu jazdy. W przypadku linii Ex 3 między Pragą a Brnem rezerwa ta wynosi 3 minuty, co stanowi 2% całkowitego czasu podróży – mówi Jan Nevola, rzecznik prasowy Správy železnic.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.