Sprawa używanych spalinowych zespołów trakcyjnych z Niemiec, których zakup planował czeski Regio Jet, przybrała nieoczekiwany obrót. Używane jednostki serii 646 Kolei Niemieckich miały być odkupione i wykorzystane do obsługi linii lokalnych w regionie Usti nad Łabą, w którym Regio Jet wygrał przetarg ogłoszony przez samorząd. Nie stanie się tak, ponieważ o pozyskanie tych samych pojazdów zaczęły zabiegać České Dráhy.
O planach czeskiego operatora prywatnego
pisaliśmy w sierpniu. Początkowo zanosiło się na to, że debiutujący na liniach regionalnych przewoźnik będzie obsługiwał przydzielone trasy siedmioma dwuczłonowymi ezt
Elf 2 produkcji Pesy. Producent miał dostarczyć pojazdy i uzyskań dla nich dopuszczenia na czeskiej sieci w ciągu nieco ponad dwóch lat (do tego czasu przejściowo miałby obsługiwać linie innymi używanymi niemieckimi pojazdami spalinowymi, VT628).
Pod koniec sierpnia władze regionu w poszukiwaniu oszczędności postanowiły jednak wybrać alternatywny wariant oferty Regio Jet, zakładający wykorzystanie wspomnianych zespołów 646 (GTW produkcji Stadlera). Docelowo pojazdy te miałyby zostać zmodernizowane i przebudowane na elektryczne poprzez wymianę środkowego modułu. Jak tłumaczyli przedstawiciele samorządu, miało to pozwolić na zachowanie porównywalnego standardu taboru (seria 646 to pojazdy w pełni niskopodłogowe i klimatyzowane) przy obniżeniu stawki za pociągokilometr (129,4 zamiast 160 koron). Dodatkowo w takim wypadku tabor o docelowych parametrach mógłby zacząć kursowanie od razu, bez dwuletniego okresu przejściowego.
Tymczasem – jak stwierdził przed kilkoma dniami w wypowiedzi dla portalu zdopravy.cz rzecznik Kolei Czeskich Radek Joklík – dotychczasowy właściciel zaproponował zakup tych samych egzemplarzy czeskiemu przewoźnikowi narodowemu. Według Joklíka spółce zależy na zakupie tych jednostek i eksploatowaniu ich na liniach w kraju ołomunieckim. Jeśli dojdzie do tej transakcji, formalnie jej stroną nie będą DB, lecz holenderska firma pośrednicząca w sprzedaży ich używanego taboru.
Wobec zmiany sytuacji Regio Jet rozpoczął rozmowy z władzami regionu Usti w sprawie warunków dalszej współpracy. Samorząd, powołując się na wcześniejsze doświadczenia z przewoźnikami autobusowymi, zażądał udzielenia dodatkowych gwarancji wykonania usługi przewozowej. Choć negocjacje trwają, według przedstawicieli przewoźnika najbardziej prawdopodobnym wariantem jest powrót do koncepcji wykorzystania nowych ezt produkcji Pesy. Oficjalnie Regio Jet nie komentuje powodów, z których nie doszło do zakupu pojazdów GTW. Pojawiają się jednak głosy, według których mogła to być ze strony Kolei Czeskich celowa próba skomplikowania sytuacji konkurencyjnego przewoźnika.