Najwięksi czescy kolejowi przewoźnicy pasażerscy oczekują od rządu zawieszenia na czas pandemii i lockdownu pobierania opłat za dostęp do infrastruktury. Apel w tej sprawie wystosowały wspólnie państwowe České Dráhy oraz prywatny RegioJet i Leo Express. Na podobne działania zdecydowały się wcześniej władze Austrii, Francji i Włoch.
Jak podkreślają przewoźnicy, jest to pomoc konieczna dla utrzymania podstawowej siatki publicznego transportu zbiorowego. Pasażerskie przewozy kolejowe są jedną z tych gałęzi gospodarki, które najboleśniej odczuwają skutki pandemii COVID-19 i wprowadzonej w celu jej zwalczania ograniczeń. Łączne straty finansowe z powodu zmniejszenia wpływów ze sprzedaży biletów sięgają już miliardów koron (w przypadku samych tylko Kolei Czeskich jest to, według danych z pierwszego półrocza,
1,92 mld koron). W trakcie pierwszej, wiosennej fali pandemii przychody z tego tytułu spadły o ok. 90%. Konieczne okazało się znaczne ograniczenie oferty -
z podobnym procesem mamy do czynienia też teraz.
Czasowa rezygnacja z pobierania opłat dostępowych – lub przynajmniej ich obniżenie – pozwoliłoby znacząco ograniczyć koszty, poprawiając sytuację finansową przewoźników i chroniąc ich przed pogłębieniem się kryzysu. České Dráhy, RegioJet i Leo Express apelują, by objąć tym działaniem zarówno połączenia dotowane przez państwo lub samorząd, jak i komercyjne. Przywołują jednocześnie przykład podobnego rozwiązania, zastosowanego już we Francji, Włoszech oraz Austrii, i podkreślają, że jest ono rekomendowane także przez Unię Europejską (regulacja EU 2020/0127 (COD) z 23 września br.).
List w tej sprawie skierowano do premiera Andreja Babiša oraz wicepremiera i ministra transportu Karla Havlíčka. – Wielomiliardowe straty, poniesione przez cały sektor podczas pierwszej fali pandemii, tylko z największą trudnością mogły zostać pokryte przez przewoźników z ich własnych rezerw. Ponowne wprowadzenie ograniczeń w związku z drugą falą jest logiczne, niemniej jednak pogłębi jeszcze bardziej problemy przewoźników i będzie miało fatalny wpływ na działanie systemu transportu kolejowego w kraju. Również ograniczenia w ruchu międzynarodowym spowodują straty – stwierdzili w piśmie przedstawiciele trzech przewoźników.
Autorzy listu przypominają też o znaczeniu kolei dla gospodarki. – Kolej zatrudnia dziesiątki tysięcy pracowników, zapewnia obywatelom dojazd do miejsc pracy, odgrywa też kluczową rolę dla czeskiego przemysłu – podkreślają.