Trwa przetarg czeskiego zarządcy infrastruktury (Správa železnic) na zaprojektowanie linii dużych prędkości z Ostrawy do granicy z Polską, gdzie nowa linia ma połączyć się z trasą projektowaną na zlecenie CPK. Inwestycja ma kosztować do 247,4 mln koron (ok. 42,058 mln zł) – informuje portal zdopravy.cz.
Zamawiający spodziewa się raczej szybkiego rozstrzygnięcia postępowania i podpisania umowy. Prace projektowe mają rozpocząć się w połowie przyszłego roku. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie studium wykonalności, dokumentacji środowiskowej oraz projektu budowlanego.
Od istniejącej linii będzie odgałęział się we wsi Lutynia Dolna. Przejazd na polską stronę ma być możliwy dzięki estakadzie, przechodzącej w most przez Olzę. Częścią przedsięwzięcia będzie także zwiększenie przepustowości obecnej linii konwencjonalnej Ostrawa – Bogumin. Warto przypomnieć, że według początkowych planów
w 2025 r. miała rozpocząć się już budowa.
Správa železnic zapewnia, że przygotowania do inwestycji toczą się w ścisłej współpracy ze stroną polską. W czerwcu 2023 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na projektowanie ok. 70-kilometrowej linii Katowice – Ostrawa z południowokoreańskim
konsorcjum Korea National Railway i Dohwa Engineering. Kwota kontraktu to 134 mln zł. Nowe połączenie kolejowe między Polską a Czechami będzie ważnym elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, łączącym Katowice, Warszawę i Kraków z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem oraz Budapesztem. O wariancie inwestorskim połączenia
pisaliśmy szczegółowo tutaj.
Krótki odcinek nazywany przez Czechów VRT Slezsko („KDP Śląsk”) za Ostrawą będzie miał kontynuację w postaci
linii przez Přerov do Brna. Według szacunków docelowo przejazd między obydwoma miastami (drugim i trzecim największym ośrodkiem w kraju) ma
skrócić się do ok. 45 minut.