Pociągi między Libercem a Czeską Lipą do końca 2024 roku powinny jeździć szybciej i pokonać trasę w ciągu jednej godziny. Tak zakłada ogłoszony właśnie przetarg na modernizację tej linii. Kontrakt na wykonanie dokumentacji projektowej opiewa na kwotę 35,43 mln koron.
Trasa, zwłaszcza na odcinku z Liberca do Jablonné v Podještědí, prowadzi przez trudny teren Ještěda, gdzie nie ma możliwości zwiększenia prędkości składu. Przyspieszenie ma nastąpić na bardziej płaskim odcinku regionu Českolipsko.
Modernizację podzielono w związku z tym na dwa etapy. Koszt pierwszego oszacowano na 1,3 mld koron. Pozwoli to skrócić przejazd z Liberca do Czeskiej Lipy do godziny. Aktualnie nawet pociągi ekspresowe pokonują ten wymagający odcinek w 67 minut. Prace zakładają również kompleksową przebudowę stacji Jablonné v Podještědí oraz Rynoltice.
Na odcinkach Karlov pod Ještědem - Liberec-Horní Růžodol i Jablonné v Podještědí - Rynoltice maksymalna prędkość zostanie zwiększona do 85 km/h. Najbardziej stromy i wymagający odcinek z Rynoltic do Karlova pozostanie bez większych korekt, bowiem ten fragment linii przeszedł niedawno gruntowny remont.
Modernizacja pozwoli poprawić bezpieczeństwo na 20 przejazdach. Dwa kolejne zostaną zastąpione wiaduktami. Przebudowa obejmie również nowy układ linii na stacji w Mimonie, która zyska dwa perony o długości 110 metrów. Dwie nowe zewnętrzne krawędzie zostaną natomiast oddane do użytku na stacjach Jablonné v Podještědí i Rynoltice. W pierwszym przypadku długość platformy wyniesie 125 m z rezerwą do 150 m, natomiast w drugim osiągnie 110 m, tak jak w Mimonie.
Największą zmianą na linii będzie relokacja na odcinku Zákupy - Mimoň. Stacja Zákupy zostanie zlikwidowana, a nowy przystanek Zákupy-Božíkov zostanie wybudowany w innej lokalizacji.