Czescy internauci wybrali. Ich zdaniem najpiękniejszy dworzec kolejowy w Czechach to Opava Vychod, czyli Opawa Wschód. Warto będąc u naszych południowych sąsiadów zobaczyć tą perełkę architektury powstałą w połowie XIX wieku. To tylko niespełna 40 km od Raciborza.
Wręczenie głównej nagrody miało miejsce w budynku Senatu republiki Czeskiej w Pradze. O sukcesie Opawy przesądzili internauci, którzy spośród 12 kandydatur oddali najwięcej głosów właśnie na to miasto i ten dworzec. Konkurs odbył się po raz szósty.
Budynek dworca powstał w 1851 roku gdy budowniczowie linii Wiedeń – Kraków zadecydowali, że tam, gdzie dzisiaj jest stacja Ostrawa Svinov powstanie odgałęzienie do Opawy. I właśnie na końcu tego odgałęzienia postanowiono zbudować stację, którą zaprojektował Ernest Ehrenhaus. Pierwsze pociągi dotarły tam w roku 1855. 40 lat później zbudowano łącznicę z dworcem Opawa Zachód dokąd docierały pociągi z Krnowa. Walka o prymat w mieście szybko zakończyła się zwycięstwem Wschodu, który nieoficjalnie zaczął być tytułowanym głównym dworcem Opawy. Dzisiaj porównywanie nie ma sensu, zdecydowana większość linii autobusowych (miejskich i dalekobieżnych) oraz trolejbusowych kursuje właśnie pod ten dworzec, a stanowiska komunikacji miejskiej znajdują się bardzo blisko peronów. Opawa Zachód pełni w tej chwili rolę przystanku na drodze do Krnowa. Warto wiedzieć, że Opawa Wschód jest jednym z tych nielicznych dworców, gdzie pociąg musi zmienić kierunek jazdy, jeśli chce kontynuować podróż.
Dworzec jest generalnie odnowiony, a na prace zdecydowano się w związku z zakończoną w 2007 roku elektryfikacją szlaku Ostrawa Svinov – Opawa Wschód. Oprócz tradycyjnych czynności w takich wypadkach, czyli renowacji ścian, podłóg, wymianie okien obiekt po zakończeniu robót zyskał cyfrowy system informacji a wszystkie perony zostały zadaszone.
Opawa Wschód jest ważnym węzłem. Najważniejsza linia łączy to miasto ze wspomnianą Ostrawą, gdzie ruch jest olbrzymi a, chociaż szlak jest jednotorowy, liczba połączeń jest ogromna. W drugą stronę jedziemy do Krnowa i dalej w stronę Ołomuńca bądź Jesenika. Co ciekawe, jest to pierwsza linia, na której obsługa ruchu pasażerskiego została wystawiona na przetarg. O tym, kto będzie obsługiwał połączenie pomiędzy Ołomuńcem a Ostrawą przez Opawę dowiemy się już na początku przyszłego roku. Tutaj także rozpoczyna się i kończy połączenie do Hlucina, skomunikowane dodatkowo z kursami do małej miejscowości Chuchelna. Leży ona 2,5 km od polskich Krzanowic i właśnie tyle toru brakuje, by połączyć Opawę z Raciborzem, które są miastami partnerskimi. Oprócz tego z Opawy odchodzą jeszcze lokalne linie do Gródka nad Morawicą (trasa ma 8 km!) i Jakartowic. Opawski dworzec obsługuje dziennie niespełna 200 pociągów, z tego aż 80 to połączenia z i do Ostrawy.