Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czechy: Opawa ma najpiękniejszy dworzec

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-12-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jerzy GoŚciński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czechy: Opawa ma najpiękniejszy dworzec
Czescy internauci wybrali. Ich zdaniem najpiękniejszy dworzec kolejowy w Czechach to Opava Vychod, czyli Opawa Wschód. Warto będąc u naszych południowych sąsiadów  zobaczyć tą perełkę architektury powstałą w połowie XIX wieku. To tylko niespełna 40 km od Raciborza.

Wręczenie głównej nagrody miało miejsce w budynku Senatu republiki Czeskiej w Pradze. O sukcesie Opawy przesądzili internauci, którzy spośród 12 kandydatur oddali najwięcej głosów właśnie na to miasto i ten dworzec. Konkurs odbył się po raz szósty.

Budynek dworca powstał w 1851 roku gdy budowniczowie linii Wiedeń – Kraków zadecydowali, że tam, gdzie dzisiaj jest stacja Ostrawa Svinov powstanie odgałęzienie do Opawy. I właśnie na końcu tego odgałęzienia postanowiono zbudować stację, którą zaprojektował Ernest Ehrenhaus. Pierwsze pociągi dotarły tam w roku 1855. 40 lat później zbudowano łącznicę z dworcem Opawa Zachód dokąd docierały pociągi z Krnowa. Walka o prymat w mieście szybko zakończyła się zwycięstwem Wschodu, który nieoficjalnie zaczął być tytułowanym głównym dworcem Opawy. Dzisiaj porównywanie nie ma sensu, zdecydowana większość  linii autobusowych (miejskich i dalekobieżnych) oraz trolejbusowych kursuje właśnie pod ten dworzec, a stanowiska komunikacji miejskiej znajdują się bardzo blisko peronów. Opawa Zachód pełni w tej chwili rolę przystanku na drodze do Krnowa. Warto wiedzieć, że Opawa Wschód jest jednym z tych nielicznych dworców, gdzie pociąg musi zmienić kierunek jazdy, jeśli chce kontynuować podróż.

Dworzec jest generalnie odnowiony, a na prace zdecydowano się w związku z zakończoną w 2007 roku elektryfikacją szlaku Ostrawa Svinov – Opawa Wschód. Oprócz tradycyjnych czynności w takich wypadkach, czyli renowacji ścian, podłóg, wymianie okien obiekt po zakończeniu robót zyskał cyfrowy system informacji a wszystkie perony zostały zadaszone.

Opawa Wschód jest ważnym węzłem. Najważniejsza linia łączy to miasto ze wspomnianą Ostrawą, gdzie ruch jest olbrzymi a, chociaż szlak jest jednotorowy, liczba połączeń jest ogromna. W drugą stronę jedziemy do Krnowa i dalej w stronę Ołomuńca bądź Jesenika. Co ciekawe, jest to pierwsza linia, na której obsługa ruchu pasażerskiego została wystawiona na przetarg. O tym, kto będzie obsługiwał połączenie pomiędzy Ołomuńcem a Ostrawą przez Opawę dowiemy się już na początku przyszłego roku. Tutaj także rozpoczyna się i kończy połączenie do Hlucina, skomunikowane dodatkowo z kursami do małej miejscowości Chuchelna. Leży ona 2,5 km od polskich Krzanowic i właśnie tyle toru brakuje, by połączyć Opawę z Raciborzem, które są miastami partnerskimi. Oprócz tego z Opawy odchodzą jeszcze lokalne linie do Gródka nad Morawicą (trasa ma 8 km!) i Jakartowic. Opawski dworzec obsługuje dziennie niespełna 200 pociągów, z tego aż 80 to połączenia z i do Ostrawy.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ważny most w Czechach ukończony

Infrastruktura

Ważny most w Czechach ukończony

Elżbieta Pałys 06 października 2016

ČD Cargo kupiło pięć Vectronów

Tabor i technika

ČD Cargo kupiło pięć Vectronów

Jakub Madrjas 14 kwietnia 2016

PKP IC: Łatwiej do Czech, Węgier oraz na Ukrainę

Pasażer

PKP IC: Łatwiej do Czech, Węgier oraz na Ukrainę

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 28 października 2015

Zobacz również:

Ważny most w Czechach ukończony

Infrastruktura

Ważny most w Czechach ukończony

Elżbieta Pałys 06 października 2016

ČD Cargo kupiło pięć Vectronów

Tabor i technika

ČD Cargo kupiło pięć Vectronów

Jakub Madrjas 14 kwietnia 2016

PKP IC: Łatwiej do Czech, Węgier oraz na Ukrainę

Pasażer

PKP IC: Łatwiej do Czech, Węgier oraz na Ukrainę

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 28 października 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5