Choć formalnie umowy jeszcze nie podpisano, Leo Express jest pewny uzyskania kontraktu na dwie linie lokalne na północy kraju pardubickiego – wynika z informacji portalu zdopravy.cz. Sprowadzono już z Niemiec używany tabor do ich obsługi. Przewoźnik nie wyklucza też uruchomienia weekendowych pociągów pospiesznych Pardubice – Wrocław.
Przedstawiciele Leo Express są pewni podpisania pierwszej umowy na przewozy dotowane przez samorząd w ramach świadczenia usług publicznych. Na początku grudnia ubiegłego roku władze kraju pardubickiego podjęły decyzję o prowadzeniu wyłącznie z tym przewoźnikiem dalszych negocjacji w sprawie przewozów na linii 024 Ústí nad Orlicí – Letohrad – Dolní Lipka – Štíty i 025 Dolní Lipka – Hanušovice (położone już w kraju ołomunieckim).
Tabor już w Czechach. Będzie modernizacja i podnajmowanie
Wyłom w dotychczasowym monolicie będzie jednak niewielki. Większość połączeń regionalnych będą nadal obsługiwać Koleje Czeskie, z którymi ma zostać podpisana umowa na kolejnych 10 lat. Nie jest jeszcze znana cena, jaką samorząd zapłaci obydwu kontrahentom. Całość pracy przewozowej w kraju pardubickim w ruchu regionalnym wynosi dziś około 4,8 mln pociągokilometrów rocznie.
Prywatny operator będzie obsługiwał obie trasy łącznie sześcioma wagonami motorowymi Alstom Lint, z czego jeden będzie stanowił rezerwę. Pojazdy zostały już sprowadzone z Niemiec (gdzie były eksploatowane przez Transdev w Saksonii – Anhalt) do Czech. Granicę przekroczyło aż 15 pojazdów (4 jedno- i 11 dwuczłonowych). Dziewięć pozostałych Leo Express zamierza wynająć Arrivie do obsługi połączeń w kraju zlińskim (więcej o tej sprawie
pisaliśmy tutaj).
Niecały rok, jaki pozostał do przejęcia przez Leo Express przewozów na liniach 024 i 025, zostanie wykorzystany na modernizację Lintów i ich dostosowanie do ruchu po czeskich torach. Wagony będą klimatyzowane, a pasażerowie będą mogli korzystać z gniazdek do ładowania urządzeń elektronicznych (w tym z gniazd USB) oraz z bezprzewodowego Internetu. W podobne udogodnienia zamierzają wyposażyć swój tabor jeżdżący w regionie także Koleje Czeskie.
Z Wrocławia do Pardubic Flirtem Leo Express?
Z polskiego punktu widzenia najciekawszym elementem jest możliwość uruchomienia bezpośrednich połączeń pospiesznych Leo Express z Pardubic do Wrocławia. Zarówno wyeliminowanie przesiadki na stacji granicznej, jak i standard przewidzianego taboru (połączenia te mają być obsługiwane jednostkami Flirt produkcji Stadlera, znanymi polskim pasażerom już z
letnich pociągów Kraków – Praga) pozwolą podnieść komfort podróżowania między stolicami sąsiadujących ze sobą regionów po czeskiej i polskiej stronie.
Bezpośrednie połączenie z Ústí mają otrzymać w weekendy także przygraniczne Králíky. Oferta Leo Express obejmuje ponadto uruchomienie skomunikowanych z pociągami połączeń autobusowych.