České dráhy wykorzystują kolejne okazje zakupowe, pozyskując używane spalinowe zespoły trakcyjne z Niemiec. Umożliwia to znaczącą poprawę jakości obsługi przy relatywnie bardzo niskich kosztach, dlatego tego rodzaju zakupy wydają się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Tym bardziej zastanawia, dlaczego podobnych okazji nie wykorzystują polscy przewoźnicy i samorządy wojewódzkie.
Czeskie koleje państwowe kupiły 6 jednostek Desiro Classic produkcji Siemensa od niemieckiego przewoźnika Hessische Landesbahn, który dokonał ich zakupu w 2005 roku. Używane spalinowe zespoły trakcyjne, pozyskane przez ČD mniej więcej w połowie przewidywanego okresu żywotności, mają obsługiwać relację U8 w kraju usteckim jeszcze jesienią tego roku. Narodowy przewoźnik zapłacił za jednostki 9,1 mln euro, co przy obecnych kursach walut oznacza koszt jednostkowy na poziomie poniżej 7 mln zł.
Linia U8 łączy Děčín i Rumburk, przebiegając praktycznie na całej długości przez bardzo kręte odcinki górskie. Łączy ona ważny węzeł kolejowy na magistrali z Pragi do Drezna, jakim jest Děčín, z ciekawym obszarem, określanym po czesku jako Šluknovský výběžek. To najdalej wysunięta na północ część Czech, w charakterystycznym worku wybiegającym w kierunku Niemiec. W styczniu “Železniční magazín” informował o możliwości wykorzystania nowych jednostek także na innych trasach przebiegających przez Šluknovský výběžek, czyli U28 i T2, jednak na pierwszej z nich już obecnie kursują Desiro Classic, tylko dzierżawione od DB Regio.
Desiro Classic trafiły już do zaplecza ČD w Děčínie. Aktualnie trwa szkolenie załóg, dostosowanie jednostek do potrzeb przewoźnika i czeskiej sieci kolejowej oraz realizacja procedur związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu. – Kontynuujemy odnowę floty z wykorzystaniem używanych pociągów zakupionych za granicą. Są to nadal nowoczesne pojazdy, przystosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich i mniej więcej w połowie planowanego okresu eksploatacji, dlatego nadal mogą bardzo dobrze służyć pasażerom. Jest to również tańsze rozwiązanie niż zakup nowych pociągów – komentuje Jiří Ješeta, członek zarządu ČD odpowiedzialny za przewozy pasażerskie.
Ponad 500 wyprodukowanych Desiro Classic
Produkowane w latach 1998-2010 jednostki Desiro Classic w wariancie spalinowym należą do najbardziej popularnych spalinowych zespołów trakcyjnych w Europie, choć w Polsce nigdy nie posiadał ich żaden przewoźnik, czy samorząd wojewódzki. Siemens wyprodukował łącznie ponad 500 tego typu składów w różnych wariantach. Pociągi pozyskane przez ČD od Hessische Landesbahn to 42-metrowe jednostki dwuczłonowe o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 120 km/h i masie ok. 88 ton z 126 miejscami siedzącymi, w tym 8 w pierwszej klasie.
Desiro Classic oferują wszelkie oczekiwane obecnie przez pasażerów i rynek udogodnienia, takie jak część niskopodłogowa, toaleta z obiegiem zamkniętym, klimatyzacja, czy przystosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i rowerzystów. ČD planują doposażyć je dodatkowo w gniazdka elektryczne 230 V, złącza USB, pokładowy internet bezprzewodowy, stoliki oraz dynamiczny system informacji pasażerskiej. Jednostki zyskają także nowe barwy. Nie będzie to jednak schemat malowania ČD, lecz kraju usteckiego.
Kolejne zakupy ČD za granicą. Tymczasem w Polsce…
Zakup 6 jednostek Desiro Classic to nie pierwszy zakup używanego taboru w dobrym stanie z zagranicy przez ČD. Czeski narodowy przewoźnik kupił dotychczas używane
spalinowe wagony silnikowe Regio-Shuttle RS1 oraz
spalinowe zespoły trakcyjne GTW, a wcześniej dużą ilość wagonów pasażerskich z Austrii standardu Z, które są dostosowane do ruchu z prędkością 200 km/h, dobrze wyciszone i bardzo komfortowe.
Zasadne wydaje się zatem pytanie, dlatego żaden przewoźnik w Polsce
oprócz SKPL i żaden przewoźnik wojewódzki nie wyrażał dotychczas zainteresowania takim kierunkiem w zakresie polityki taborowej. Choć największe potrzeby inwestycyjne w kolejowych przewozach regionalnych w Polsce dotyczą elektrycznych zespołów trakcyjnych, w przynajmniej kilku województwach brakuje także taboru spalinowego, a projekty dotyczące zakupu nowych jednostek z silnikiem Diesla nie mogą być już objęte dofinansowaniem unijnym. Dodatkowo w ostatnich kilku kwartałach doszło do istotnych wzrostów cen na rynku taboru szynowego.