Dwie używane lokomotywy elektryczne z rodziny Taurus – to najnowszy zakup taborowy Kolei Czeskich. Pojazdy mają wzmocnić flotę lokomotyw przeznaczonych do ruchu międzynarodowego. Czeski przewoźnik narodowy skorzystał z okazji, jaką była chęć sprzedaży dwunastoletnich, ale wciąż nowoczesnych pojazdów przez prywatnego operatora austriackiego.
Jak przekonuje w komunikacie prasowym czeski przewoźnik, zakup wyprodukowanych w 2007 r. pojazdów serii ES64U4 stanowił okazję. Dotychczasowy właściciel, austriacka spółka budowlana Swietelsky Baugesellschaft, sprzedał dwa egzemplarze za 5,6 mln euro (ok. 140 mln koron i ok. 24,46 mln zł). Przed transakcją lokomotywy obsługiwały pociągi spółki-córki Swietelsky'ego, RTS Rail Transport Service GmbH. České dráhy pozyskały więc na korzystnych finansowo warunkach dwa mało używane egzemplarze nowoczesnych pojazdów o parametrach dostosowanych do obsługi pociągów najwyższej kategorii (prędkość 230 km/h, moc 6 MW, wielosystemowość).
Dodatkowym atutem jest gotowość do rozpoczęcia eksploatacji praktycznie od razu po przejęciu oraz fakt, że seria jest dobrze znana czeskim maszynistom, nie będzie więc konieczności przeprowadzania dodatkowych i czasochłonnych szkoleń z obsługi nowego typu. Koleje Czeskie już dziś eksploatują podobne lokomotywy będące własnością austriackich ÖBB, które użyczają je w ramach rozliczeń za pracę przewozową w relacjach transgranicznych.
ČD zamierzają wykorzystywać nowo pozyskane Taurusy głównie do obsługi ekspresów Warszawa – Wiedeń. Nie przewiduje się jednak ich wjazdu na teren Polski: zmiana lokomotywy ma następować w Bohuminie. Technicznie możliwe jest jednak wykorzystanie nowych nabytków w razie potrzeby także w Polsce – pojazdy są dostosowane do pracy pod siecią trakcyjną 3 kV.
Warto przypomnieć, że Koleje Czeskie planują także zakupy taboru trakcyjnego na znacznie większą skalę. Przewoźnik prowadzi obecnie postępowanie na dostawę
65 nowych lokomotyw elektrycznych (33 egzemplarze w zamówieniu podstawowym i 32 w opcji) do przewozów pasażerskich. Pojazdy mają być wielosystemowe i rozwijać prędkość maksymalną co najmniej 200 km/h.