Budowa prawie pięciokilometrowego tunelu kolejowego ma rozwiązać problem wąskiego gardła między Pragą a Ostrawą. Wielomiliardowa inwestycja została zatwierdzona przez czeskie Ministerstwo Transportu – informuje portal zdopravy.cz. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej, niż za 7 lat. Równolegle zostaną jednak zachowane tory w obecnym przebiegu.
Odcinek Ústí nad Orlicí – Choceň to fragment trasy Praga – Ostrawa uważany za jego największe wąskie gardło. Obowiązuje na nim najniższa między obydwoma miastami prędkość szlakowa (od 80 do 120 km/h). Kręty przebieg trasy z ostrymi łukami uniemożliwia znaczące podniesienie prędkości bez dużych nakładów inwestycyjnych. W każdym z kierunków odcinkiem tym przejeżdża obecnie ok. 150 pociągów pasażerskich i towarowych dziennie.
Rzeczniczka czeskiego zarządcy infrastruktury SŽDC Radka Pistoriuosová potwierdziła w wypowiedzi dla portalu zdopravy.cz decyzję o aktualizacji studium wykonalności. Centralny Wariant modernizacji wybrała po długich debatach komisja czeskiego ministerstwa transportu zatwierdzająca wielkie inwestycje transportowe. Na odcinku tym powstaną dwa tunele, z których jeden będzie najdłuższym tego typu obiektem w całym kraju. Budowa tuneli ma umożliwić wyprostowanie przebiegu torów i tym samym podniesienie prędkości szlakowej. Wybrany wariant M+B przewiduje pozostawienie równoległego fragmentu linii w istniejącym śladzie, który ma zostać połączony z nowymi torami przy pomocy bezkolizyjnych węzłów. Odcinek Ústí nad Orlicí – Choceň stanie się więc de facto czterotorowy.
Decyzja ministerstwa oznacza zielone światło dla rozpoczęcia przygotowań jednej z największych inwestycji na czeskiej sieci kolejowej. Według szacunków SŽDC jej wartość może wynosić ok. 14,9 miliardów koron (ok. 2,34 mld zł). W pierwszej kolejności będzie musiał zostać opracowany wniosek o pozwolenie na budowę oraz ocena wpływu inwestycji na środowisko. Ponieważ nowy przebieg linii kolejowej ma zostać wytyczony w rejonie cennym przyrodniczo i w paśmie ochronnym wód, etap ten może okazać się najtrudniejszym w całym procesie przygotowawczym.
Sama inwestycja ma rozpocząć się dopiero w 2026 r. Nowe tunele mają powstać w rejonie miejscowości Hemže i Oucmanice. Ten ostatni, podzielony na dwie nitki obiekt o długości 4,985 km, będzie najdłuższym na czeskiej sieci kolejowej (obecnie tytuł ten należy do otwartego w ubiegłym roku, również ponadczterokilometrowego
tunelu pod wzgórzami Chlum i Homolka).
Przeprowadzone niedawno przez zarządcę infrastruktury studium wykonalności wykazało, że planowane wyprostowanie linii przyniesie duże korzyści ekonomiczne. Podniesienie prędkości pociągów do 160 km/h skróci czas przejazdu i zmniejszy zużycie energii, poprawiając konkurencyjność kolei. Możliwość ewentualnego podniesienia prędkości na części nowych torów do 200 km/h będzie przedmiotem dalszych analiz.