fot. Phil Richards (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 2.0Stacja kolejowa Kadaň-Prunéřov
Správa železnic, czyli czeski zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosił przetarg na modernizację linii kolejowej łączącej Chomutov – Cheb na odcinku Chomutov – Kadaň-Prunéřov. Po realizacji prac maksymalna prędkość eksploatacyjna wzrośnie do 160 km/h. Inwestycja obejmie również zmianę systemu zasilania na 25 kV AC 50 Hz.
Czechy, podobnie jak Słowacja, eksploatują dziś zasadniczo dwa systemy zasilania na zelektryfikowanych liniach kolejowych – stosowany m.in. w Polsce, Włoszech i Belgii 3 kV DC oraz coraz bardziej powszechny 25 kV AC 50 Hz, obecny jako jedyny system zasilania np. w Danii i Finlandii oraz stosowany na wybranych trasach (np. liniach kolei dużych prędkości) lub części sieci kolejowej w szeregu innych państw. Obydwa państwa zamierzają jednak sukcesywnie rezygnować z pierwszego spośród wyżej wymienionych na rzecz drugiego, przy czym perspektywa zakończenia konwersji jest znacznie bliższa na Słowacji.
System 25 kV AC 50 Hz jest bowiem znacznie bardziej efektywnie ekonomicznie – z jednej strony koszty elektryfikacji są znacznie niższe, choćby z uwagi na mniejszy przekrój sieci trakcyjnej oraz większe odległości pomiędzy podstacjami trakcyjnymi, a z drugiej strony z uwagi na ograniczenie strat jego eksploatacja jest tańsza niż w przypadku systemu 3 kV DC, a tym bardziej obecnego m.in. w Holandii i Francji systemu 1,5 kV DC. W przypadku czeskiej sieci kolejowej konwersacja będzie postępować przez kolejne dekady. W ostatnich latach zmieniono system zasilania na 25 kV AC 50 Hz np. na odcinku Říkovice – Nedakonice na linii kolejowej Přerov – Břeclav.
Podkrušnohorská magistrála zmieni swoje oblicze na wielu fragmentach
W tej dekadzie zmiana systemu zasilania nastąpi na 12-kilometrowym odcinku w północnej części kraju. Mowa o fragmencie Chomutov – Kadaň-Prunéřov (bez stacji kolejowej w Chomutově) na magistrali łączącej Chomutov i Cheb, określanej po czesku jako Podkrušnohorská magistrála, która zapewnia m.in. połączenie Pragi i Ústí nad Labem z Karlowymi Warami. Správa železnic, czyli czeski zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosiła bowiem przetarg na jej modernizację, w efekcie czego maksymalna prędkość eksploatacyjna wzrośnie ze 100 km/h do 160 km/h. Inwestycja obejmie również całkowitą przebudowę stacji kolejowej Kadaň-Prunéřov oraz przystanku osobowego Málkov.
Trzeba jednak podkreślić, że powyższa inwestycja, która zgodnie z harmonogramem dostępnym na stronie internetowej SZ powinna zostać zrealizowana już w przyszłym roku (początek prac zaplanowano na czerwiec 2025), jest jedną z wielu, które zmienią oblicze trasy łączącej Ústí nad Labem i Karlowe Wary. Czeski zarządca infrastruktury kolejowej planuje w ramach odrębnych zadań choćby wielką przebudowę stacji kolejowej w Chomutově wraz z przesunięciem dworca bliżej centrum miasta oraz przeniesieniem fragmentu linii kolejowej do Chomutov – Vejprty do tunelu pod ruchliwą drogą krajową nr 13, na które dziś znajduje się przejazd drogowo-kolejowy w poziomie szyn.
Ujednolicenie systemu zasilania w Czechach – praca na kilka dekad
Przebudowa węzła kolejowego Chomutov rozpocznie się jednak dopiero w 2029 roku. Wcześniej SZ zamierza zakończyć modernizację odcinków Chomutov – Kyjice oraz Chomutov – Most wraz z przygotowaniem do zmiany systemu zasilania na 25 kV AC 50 Hz. Nastąpi ona po zakończeniu stacji kolejowej w Chomutově. Wówczas punkt styku systemów zasilania zostanie przeniesiony do Mostu. Przypomnijmy, że obecnie system 25 kV AC 50 Hz w Czechach stosowany jest na trasach w południowej, zachodniej i północno-zachodniej części kraju. Z kolei system 3 kV DC występuje m.in. w węźle praskim, magistrali Praga – Pardubice – Ołomuniec – Ostrawa wraz z przyległościami, czy w kraju usteckim.
Plany transformacji czeskiej sieci kolejowej na system zasilania 25 kV AC 50 Hz zakładają, że w ostatniej kolejności nastąpi konwersja w węźle praskim. Co ciekawe, na czeskiej sieci kolejowej eksploatowane są de facto wszystkie najpopularniejsze europejskie systemy zasilania. Linia kolejowa Tábor – Bechyně została zelektryfikowana jako pierwsza w Czechach z wykorzystaniem systemu 1,5 kV DC, który funkcjonuje na niej do dziś. Trasa ta słynie także z mostu w miejscowości Bechyně, na którym szyny ułożone są w asfalcie, podobnie jak na ulicznych torowiskach tramwajowych. Z kolei przygraniczny odcinek Znojmo – Šatov w kierunku Retz w Austrii został zelektryfikowany w systemie 15 kV AC 16,7 Hz, stosowanym oprócz Austrii także w Niemczech, Szwajcarii, Szwecji i Norwegii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.