Od kilku lat trwa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych na trasie Kraków – Zakopane. O skróceniu czasu przejazdu większości pociągów dojeżdżających do górskiego kurortu nie ma jednak mowy.
18 grudnia PKP Polskie Linie Kolejowe pochwaliły się zakończeniem kolejnego etapu prac na tzw. „kolejowej Zakopiance”. 19 grudnia pociągi pojechały po nowym torze między Skawiną a Suchą Beskidzką, przez stacje Sucha Beskidzka, Jordanów oraz zmodernizowanym odcinkiem Sieniawa – Nowy Targ. Oddano do użytku całkowicie zmodernizowane przystanki i stacje: Rzozów, Radziszów, Radziszów Centrum, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów, Lasek, Nowy Targ, Sieniawa. Pasażerowie są jednak niemiło zaskoczenie czasem przejazdu z Krakowa do Zakopanego, który mimo zakończenia kolejnych etapów inwestycji są... jednymi z najdłuższych w historii.
Przykład? Pociągi regionalne między Krakowem a Zakopanem kursują w czasie ok. 3 godzin i 50 minut, a TLK Małopolska jedzie z Krakowa do Zakopanego w absolutnie rekordowo długim czasie 3 godzin i 58 minut, co czyni to połączenie kompletnie nieatrakcyjnym dla pasażerów, nawet tych, którzy w Tatry chcą dojechać z głębi kraju. Dlaczego tak się dzieje?
PKP PLK wyjaśnia, że na linii do Zakopanego inwestycje są kontynuowane i „realizowany jest szeroki zakres prac”.
– Korekty rozkładów jazdy umożliwiają optymalną organizację ruchu kolejowego oraz realizację prac inwestycyjnych. W związku z pracami, na odcinku Kraków Główny – Skawina mamy ruch jednotorowy i ograniczenia prędkości do 40 km/h. Zakres prac na jednotorowych liniach Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane ustalany jest w poszczególnych fazach tak, by zapewnić bezpośrednie połączenia pociągiem w czasie największego zainteresowania podróżami do stolicy Tatr, tj. latem i zimą – napisała Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zdaniem przedstawicielki PKP PLK nie bez znaczenia są dla czasu przejazdu pociągów są również szerokie
prace realizowane na węźle krakowskim.
Warto zaznaczyć, że modernizacja środkowego odcinka Zakopianki między Suchą Beskidzką a Chabówką rozpoczęła się
dopiero jesienią 2020. Na razie prace tu przystopowały, ze względu na wznowienie ruchu w sezonie zimowym, ale robotnicy wejdą na linię 98 ponownie za kilka tygodni.
PKP PLK obiecuje, że po zakończeniu wszystkich prac, w 2023 roku, na linii najszybsze pociągi pojadą z Krakowa do Zakopanego w 2 godziny. Obecnie najszybszy na odcinku Kraków – Zakopane pociąg EIC Tatry jedzie w 2 godziny i 57 minut. Reszta pociągów jedzie znacznie dłużej.