Partnerzy serwisu:
Nasze konferencje

Czas pracy maszynistów – konieczność nowej regulacji prawnej?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dr Justyna Stencel-Walter

Podziel się ze znajomymi:

Pomimo proponowanych zmian, brak jest odrębnych przepisów regulujących kompleksowo czas pracy maszynistów, tak, jak to przykładowo ma miejsce w przypadku kierowców w transporcie drogowym. Czas pracy maszynistów aktualnie regulowany jest przepisami kodeksu pracy. Zagadnienia z tym związane będą tematem specjalistycznego seminarium organizowanego przez TOR Konferencje oraz Kancelarię Prawną Krajewska Walter Adwokaci i Radcy Prawni sp.p.    

Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, stworzenie odrębnej regulacji wydaje się zasadne. Z kolei dostosowanie obowiązujących norm prawa pracy o charakterze ogólnym do specyfiki pracy maszynisty powoduje zrozumiałe trudności, a w niektórych przypadkach jest wręcz niemożliwe. Konieczne wydaje się także eliminowanie pojawiających się sytuacji, mających wpływ na bezpieczeństwo w ruchu kolejowym, gdy w związku z podwójnym zatrudnianiem w rzeczywistości maszyniści mogą prowadzić pojazd dłużej, niż obowiązujące normy czasu pracy i bez zachowania odpoczynku dobowego i tygodniowego.

Zatrudnienie u dwóch i więcej podmiotów

Przepisy kodeksu pracy nie zabraniają pozostawania w dwóch i więcej stosunkach pracy z różnymi pracodawcami. Ustanowione w przepisach kodeksu pracy dopuszczalne limity godzin pracy nie podlegają sumowaniu w przypadku, gdy pracownik jest zatrudniony u więcej niż jednego pracodawcy. Łączny czas pracy u różnych pracodawców może więc być dłuższy niż to dopuszczają przepisy w przypadku jednego stosunku pracy. Podobnie również okresy odpoczynku: dobowego i tygodniowego uwzględniane są odrębnie względem każdego stosunku pracy. W praktyce może to prowadzić do sytuacji, że pracując dla kilku podmiotów pracownik (maszynista) nie ma w rzeczywistości zapewnionego należytego odpoczynku dobowego i tygodniowego.

Praca w godzinach nadliczbowych i prawo do odpoczynku maszynisty a kilka etatów

Fragmentaryczną regulację, dotyczącą faktu świadczenia pracy przez maszynistów dla dwóch i więcej podmiotów, zawierają przepisy ustawy z dnia 23 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U.2013.1594 j.t. ze zm.). Zgodnie z art. 22ca tej ustawy, maszyniści zobowiązani są do składania przewoźnikom kolejowym, na rzecz których świadczą pracę lub usługi, pisemnych oświadczeń o fakcie świadczenia pracy lub usług na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego i przeciętnej tygodniowej liczby godzin pracy w charakterze maszynisty albo oświadczeń o niewykonywaniu czynności maszynisty na rzecz innego przewoźnika kolejowego. Niezłożenie oświadczenia jest wykroczeniem, zagrożonym karą grzywny (art. 65 ust. 1a ustawy o transporcie kolejowym).  Oświadczenie o wykonywaniu pracy lub usług na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego, przewoźnik kolejowy przekazuje Prezesowi UTK. 

Jednocześnie jednak przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń w łącznym czasie pracy maszynistów, zatrudnionych u więcej niż jednego pracodawcy. O ile sama zasada składania oświadczeń stanowi regulację podobną do tej, o jakiej mowa w ustawie o czasie pracy kierowców (ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r.; Dz.U.2012.1155.j.t., dotycząca czasu pracy kierowców, wykonujących przewóz drogowy), to brak jest regulacji, wzorem ustawy o czasie pracy kierowców, która wprowadzałaby limit czasu prowadzenia pojazdu i zasadę zliczania łącznego czasu prowadzenia pojazdu oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku bez względu na liczbę podmiotów, dla których są wykonywane przewozy  (art. 31d. ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców).

Powyższy mechanizm monitorowania czasu pracy maszynistów może jednak służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Świadczenie pracy u więcej niż jednego podmiotu w wymiarze, który łącznie przewyższa normy czasu pracy, ustanowione dla stosunku pracy, może wpływać na kondycję psychofizyczną maszynisty, co z kolei może prowadzić do uzasadnionego podejrzenia utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do kierowania pojazdem kolejowym lub pociągiem (art. 22b ust. 7b pkt. 4 ustawy o transporcie kolejowym). W takiej sytuacji przewoźnicy kolejowi będą musieli skierować maszynistę na badania lekarskie i psychologiczne w celu zachowania ważności świadectwa maszynisty; dalszą konsekwencją jest niedopuszczenie do pracy na stanowisku maszynisty osoby bez aktualnego orzeczenia lekarskiego potwierdzającego spełnienie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do zachowania ważności świadectwa maszynisty (art. 22b ust. 7 i 7e oraz ust. 7f pkt. 1 ustawy o transporcie kolejowym).


Jakie przepisy prawa regulują czas pracy maszynistów? Od jakiego momentu faktycznie rozpoczynają oni pracę i jak liczyć ich czas pracy? Jak w zgodzie z przepisami zapewnić im odpoczynek dobowy i tygodniowy? Czy maszynista w praktyce może świadczyć pracę na rzecz dwóch i więcej podmiotów? Podczas seminarium "Czas pracy maszynistów" odpowiemy na powyższe i inne pytania. Pomimo proponowanych zmian, brak jest aktualnie odrębnych przepisów, regulujących kompleksowo czas pracy maszynistów, tak, jak to przykładowo ma miejsce w przypadku kierowców w transporcie drogowym. Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, stworzenie odrębnej regulacji wydaje się jak najbardziej zasadne. Z kolei dostosowanie obowiązujących norm prawa pracy o charakterze ogólnym do specyfiki pracy maszynisty powoduje zrozumiałe trudności, a w niektórych przypadkach jest wręcz niemożliwe. Prowadzącą seminarium jest dr Justyna Stencel - Walter, ekspert i wieloletni praktyk prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.

Więcej informacji, szczegółowy program i możliwość rejestracji - tutaj.

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Faryna: Niezwykle ważne seminarium o bocznicach kolejowych

Nasze konferencje

Faryna: Niezwykle ważne seminarium o bocznicach kolejowych

Piotr Faryna, Tor-Audytor 06 lipca 2016

Cena najniższa, a cena nierealna - seminarium 27 listopada

Nasze konferencje

Seminarium TEN-T

Warte uwagi

Seminarium TEN-T

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP 20 lutego 2014

Media społecznościowe a transport publiczny

Nasze konferencje

Media społecznościowe a transport publiczny

TOR Konferencje 07 kwietnia 2014

Jak smartfony mogą pomóc w komunikacji z pasażerem?

Nasze konferencje

Sankcje administracyjne na rynku kolejowym - seminarium 16 kwietnia

Nasze konferencje

Zobacz również:

Faryna: Niezwykle ważne seminarium o bocznicach kolejowych

Nasze konferencje

Faryna: Niezwykle ważne seminarium o bocznicach kolejowych

Piotr Faryna, Tor-Audytor 06 lipca 2016

Cena najniższa, a cena nierealna - seminarium 27 listopada

Nasze konferencje

Seminarium TEN-T

Warte uwagi

Seminarium TEN-T

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP 20 lutego 2014

Media społecznościowe a transport publiczny

Nasze konferencje

Media społecznościowe a transport publiczny

TOR Konferencje 07 kwietnia 2014

Jak smartfony mogą pomóc w komunikacji z pasażerem?

Nasze konferencje

Sankcje administracyjne na rynku kolejowym - seminarium 16 kwietnia

Nasze konferencje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5