Samorządowcy z okolic Czarnkowa chcą, by do miasta powróciły pociągi osobowe. Proponują reaktywację połączenia do Rogoźna Wielkopolskiego przez Bzowo Goraj i Ryczywół.
Na spotkaniu, w którym uczestniczyli burmistrzowie i wójtowie z Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego oraz jego starosta, samorządowcy jednogłoŚnie zadecydowali o podjęciu starań przywrócenia kursów pasażerskich na liniach kolejowych, które dziŚ służą tylko do sporadycznego ruchu towarowego. Lokalne władze chcą, by pociągi osobowe pojawiły się na linii nr 236 z Rogoźna Wielkopolskiego do stacji Bzowo Goraj i na odcinku linii nr 390 Bzowo Goraj – Czarnków. O szczegóły planów reaktywacji zapomnianej trasy zapytaliŚmy burmistrza Czarnkowa, Franciszka Strugałę.
– Konieczna jest dobra i pewna komunikacja z Poznaniem, ale widać też potrzebę ponownego skomunikowania Czarnkowa z innymi miejscowoŚciami spoza Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego, z którymi łącznoŚć została zerwana – mówi Strugała. – Główne argumenty za przywróceniem połączenia kolejowego to dojazd do pracy, szkół i możliwoŚć studiowania przez młodzież z naszego terenu. Dzisiejsze znacznie okrojone połączenia autobusowe nie są wystarczające i spotykam się na co dzień z coraz większą presją, by kursy pociągów przywrócić. Młodzież ma ograniczone możliwoŚci wyboru szkół ponadgimnazjanych. ŁącznoŚć z Wągrowcem, Rogoźnem czy Ryczywołem da wzajemnie większe możliwoŚci. To samo dotyczy pracy, której szuka się coraz dalej od miejsca zamieszkania. Przedsiębiorcy uzyskają dostęp do kadry, której brak na lokalnym rynku pracy.
– Na pewno najłatwiej jest uruchomić trasę z Czarnkowa do Wągrowca przez Lubasz, Połajewo, Ryczywół i Rogoźno, gdyż dla zwiększenia prędkoŚci szynobusu nie trzeba dużych nakładów – tłumaczy burmistrz. – Sądzę, że możliwy byłby wkład finansowy miasta w reaktywację połączenia, np. w zakresie przygotowania infrastruktury – zaznacza.
– W Rogoźnie powinno być skomunikowanie z pociągiem z Piły do Poznania. Zakładam, że po modernizacji dwóch tras z Poznania do Piły i z Czarnkowa do Rogoźna (odcinek z Rogoźna do Wągrowca jest po modernizacji) przejazd do Wągrowca trwałby ok. 1 godziny, natomiast do Poznania nie więcej niż 1,5 godziny. Sądzę, że 4 kursy w obie strony byłyby wystarczające. Uważam, że linia ta powinna być obsługiwana przez spółkę Koleje Wielkopolskie. ZwróciliŚmy się więc, wraz ze Starostą Czarnkowsko-Trzcianeckim i zainteresowanymi szefami gmin leżących na trasie, do Zarządu Województwa Wielkopolskiego, by uwzględnić taki projekt w planach rozwojowych Wielkopolski i by zabezpieczyć Środki finansowe z nowej perspektywy finansowej UE – opisuje działania samorządowców Strugała.
Ruch pociągów pasażerskich do Czarnkowa został zawieszony w 1993 roku. Ostatni rozkład jazdy zakładał cztery kursy z miasta dziennie. Dwa z nich docierały do Krzyża nieprzejezdną dziŚ trasą przez Bzowo Goraj, Wieleń Południowy i Drawski Młyn. Dwa pozostałe kończyły bieg na stacji Bzowo Goraj. Odcinek z Bzowa do Rogoźna pokonywała tylko jedna para pociągów na dobę.