fot. Petr Štefek (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0 cz
Za 3 lata ČD Cargo będzie dysponować nawet 125 zmodernizowanymi lokomotywami spalinowymi 742.7, przeznaczonymi przede wszystkim do wykonywania prac manewrowych. Czeski przewoźnik wybrał bowiem ofertę złożoną CZ LOKO w przetargu na modernizację kolejnych, maksymalnie 50 spalinowozów serii 742.
Czteroosiowe lokomotywy spalinowe z przekładnią elektryczną serii 742 powstawały w latach 1977-1986 w praskich zakładach produkcyjnych ČKD. Przeznaczone są przede wszystkim do wykonywania prac manewrowych – ich moc wynosi tylko 883 kW, zaś maksymalna prędkość eksploatacyjna 90 km/h. Łącznie wyprodukowano aż 494 spalinowozów tego typu, przez co jest to najbardziej liczna seria lokomotyw spalinowych wyprodukowanych w całej historii funkcjonowania ČKD. Powstały one na bazie serii 740, jednak z uwagi na zastosowanie lżejszego nadwozia ich masa została zredukowana do 64 ton, podczas gdy w przypadku serii 740 masa własna wynosi 72 tony. Zmieniono także przełożenie przekładni, co zapewniło wzrost prędkości eksploatacyjnej – spalinowozy serii 740 mogą rozpędzić się tylko do 70 km/h.
Podobnie jak seria 740, duża część lokomotyw spalinowych typu 742 także przeszła modernizacja. W roku 2009 CZ LOKO wyprodukowała prototyp serii 742.7. Pierwszy zmodernizowany spalinowóz zakupiło ČD Cargo, które eksploatuje dziś 75 zmodernizowanych “bangladéšek”, bo tak nazywane są maszyny serii 742 przez czeskich miłośników kolei. Modernizacja do typu 742.7 obejmuje szereg zmian. Zastosowanie nowego zespołu napędowego (z silnikiem spalinowym Caterpillar 3508C o mocy 1 MW oraz silnikami trakcyjnymi z rodziny 1FC2 produkcji Siemensa), całkowicie nowej, klimatyzowanej kabiny wieżowej, czy podwyższenie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej czyni z leciwych spalinowozów zupełnie inne jakościowo lokomotywy, w większym stopniu dostosowane do pracy liniowej. Jedynymi oryginalnymi elementami pozostały wózki i rama główna nadwozia oraz – częściowo – zbiornik paliwa, który został jednak zmodyfikowany.
CZ LOKO oferuje modernizację do typu 742.7 pod marką EffiShunter 1000M. Spółka ta wygrała niedawno ogłoszony przez ČD Cargo przetarg na modernizację do 50 lokomotyw spalinowych serii 742. EffiShuntery 1000M będą wyposażone w urządzenia pokładowe systemu ETCS L2 produkcji CAF, sprzedawane pod marką Auriga, podobnie jak dostarczona wcześniej seria 25 zmodernizowanych spalinowozów. W porównaniu z poprzednią serią planowane są niewielkie zmiany konstrukcyjne, związane np. z pojemnością akumulatorów oraz układem kamer wspomagających pracę maszynisty. Przewidywana wartość kontraktu nie została podana do publicznej wiadomości, jednakże mając na względzie ceny, za które CZ LOKO realizowało dotychczas podobne prace, można zakładać, że sięgnie nawet 3 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada niespełna 0,5 mld zł.
Co ciekawe, prawo opcji w przetargu ma charakter negatywny. Polega ono na tym, że ČD Cargo będzie mogło zrezygnować z modernizacji 10 spośród 50 lokomotyw spalinowych w ciągu 12 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy. Jak wyjaśnił w wypowiedzi dla portalu Zdopravy.cz Tomáš Tóth, szef ČD Cargo, przyczyny przyjęcia takiego rozwiązania są złożone. Z jednej strony czeski przewoźnik boryka się ostatnio ze znaczącym spadkiem przewozów. Z drugiej strony szereg linii kolejowych w Czechach zostanie w najbliższych latach zelektryfikowanych. Kolejną przyczyną jest znacznie większa niezawodność tych pojazdów po modernizacji, co oznacza, że ta sama praca eksploatacyjna będzie mogła zostać wykonana przy znacznie mniejszej rezerwie taborowej. Z drugiej strony masa własna EffiShuntera 1000M wzrosła do ok. 70 ton w porównaniu do spalinowozów serii 742.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.