Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

CZ LOKO zmodernizuje nawet 50 lokomotyw spalinowych dla ČD Cargo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
24-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
CZ LOKO zmodernizuje nawet 50 lokomotyw spalinowych dla ČD Cargo
fot. Petr Štefek (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0 cz
Za 3 lata ČD Cargo będzie dysponować nawet 125 zmodernizowanymi lokomotywami spalinowymi 742.7, przeznaczonymi przede wszystkim do wykonywania prac manewrowych. Czeski przewoźnik wybrał bowiem ofertę złożoną CZ LOKO w przetargu na modernizację kolejnych, maksymalnie 50 spalinowozów serii 742.

Czteroosiowe lokomotywy spalinowe z przekładnią elektryczną serii 742 powstawały w latach 1977-1986 w praskich zakładach produkcyjnych ČKD. Przeznaczone są przede wszystkim do wykonywania prac manewrowych – ich moc wynosi tylko 883 kW, zaś maksymalna prędkość eksploatacyjna 90 km/h. Łącznie wyprodukowano aż 494 spalinowozów tego typu, przez co jest to najbardziej liczna seria lokomotyw spalinowych wyprodukowanych w całej historii funkcjonowania ČKD. Powstały one na bazie serii 740, jednak z uwagi na zastosowanie lżejszego nadwozia ich masa została zredukowana do 64 ton, podczas gdy w przypadku serii 740 masa własna wynosi 72 tony. Zmieniono także przełożenie przekładni, co zapewniło wzrost prędkości eksploatacyjnej – spalinowozy serii 740 mogą rozpędzić się tylko do 70 km/h.

Podobnie jak seria 740, duża część lokomotyw spalinowych typu 742 także przeszła modernizacja. W roku 2009 CZ LOKO wyprodukowała prototyp serii 742.7. Pierwszy zmodernizowany spalinowóz zakupiło ČD Cargo, które eksploatuje dziś 75 zmodernizowanych “bangladéšek”, bo tak nazywane są maszyny serii 742 przez czeskich miłośników kolei. Modernizacja do typu 742.7 obejmuje szereg zmian. Zastosowanie nowego zespołu napędowego (z silnikiem spalinowym Caterpillar 3508C o mocy 1 MW oraz silnikami trakcyjnymi z rodziny 1FC2 produkcji Siemensa), całkowicie nowej, klimatyzowanej kabiny wieżowej, czy podwyższenie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej czyni z leciwych spalinowozów zupełnie inne jakościowo lokomotywy, w większym stopniu dostosowane do pracy liniowej. Jedynymi oryginalnymi elementami pozostały wózki i rama główna nadwozia oraz – częściowo – zbiornik paliwa, który został jednak zmodyfikowany.

CZ LOKO oferuje modernizację do typu 742.7 pod marką EffiShunter 1000M. Spółka ta wygrała niedawno ogłoszony przez ČD Cargo przetarg na modernizację do 50 lokomotyw spalinowych serii 742. EffiShuntery 1000M będą wyposażone w urządzenia pokładowe systemu ETCS L2 produkcji CAF, sprzedawane pod marką Auriga, podobnie jak dostarczona wcześniej seria 25 zmodernizowanych spalinowozów. W porównaniu z poprzednią serią planowane są niewielkie zmiany konstrukcyjne, związane np. z pojemnością akumulatorów oraz układem kamer wspomagających pracę maszynisty. Przewidywana wartość kontraktu nie została podana do publicznej wiadomości, jednakże mając na względzie ceny, za które CZ LOKO realizowało dotychczas podobne prace, można zakładać, że sięgnie nawet 3 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada niespełna 0,5 mld zł.

Co ciekawe, prawo opcji w przetargu ma charakter negatywny. Polega ono na tym, że ČD Cargo będzie mogło zrezygnować z modernizacji 10 spośród 50 lokomotyw spalinowych w ciągu 12 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy. Jak wyjaśnił w wypowiedzi dla portalu Zdopravy.cz Tomáš Tóth, szef ČD Cargo, przyczyny przyjęcia takiego rozwiązania są złożone. Z jednej strony czeski przewoźnik boryka się ostatnio ze znaczącym spadkiem przewozów. Z drugiej strony szereg linii kolejowych w Czechach zostanie w najbliższych latach zelektryfikowanych. Kolejną przyczyną jest znacznie większa niezawodność tych pojazdów po modernizacji, co oznacza, że ta sama praca eksploatacyjna będzie mogła zostać wykonana przy znacznie mniejszej rezerwie taborowej. Z drugiej strony masa własna EffiShuntera 1000M wzrosła do ok. 70 ton w porównaniu do spalinowozów serii 742.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

České dráhy żegnają legendarne elektrowozy serii 151 [zdjęcia]

Tabor i technika

České dráhy żegnają legendarne elektrowozy serii 151 [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 22 lutego 2025

ZNTKiM Gdańsk wykona naprawy rewizyjne EP08

Tabor i technika

ZNTKiM Gdańsk wykona naprawy rewizyjne EP08

Mikołaj Kobryński 21 lutego 2025

Beroud: Kolej towarowa w trudnym okresie przejściowym potrzebuje wsparcia

Prawo i polityka

Nowy członek zarządu PKP Cargo

Biznes

Nowy członek zarządu PKP Cargo

Mikołaj Kobryński 18 lutego 2025

ComfortJet z Pragi do Kopenhagi już w przyszłym roku

Biznes

ComfortJet z Pragi do Kopenhagi już w przyszłym roku

Mikołaj Kobryński 18 lutego 2025

Zobacz również:

České dráhy żegnają legendarne elektrowozy serii 151 [zdjęcia]

Tabor i technika

České dráhy żegnają legendarne elektrowozy serii 151 [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 22 lutego 2025

ZNTKiM Gdańsk wykona naprawy rewizyjne EP08

Tabor i technika

ZNTKiM Gdańsk wykona naprawy rewizyjne EP08

Mikołaj Kobryński 21 lutego 2025

Beroud: Kolej towarowa w trudnym okresie przejściowym potrzebuje wsparcia

Prawo i polityka

Nowy członek zarządu PKP Cargo

Biznes

Nowy członek zarządu PKP Cargo

Mikołaj Kobryński 18 lutego 2025

ComfortJet z Pragi do Kopenhagi już w przyszłym roku

Biznes

ComfortJet z Pragi do Kopenhagi już w przyszłym roku

Mikołaj Kobryński 18 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5